Z doniesień internautów wynika, że PLUS GSM wysyła regularnie smsy z informacjami handlowymi do użytkowników, którzy nigdy nie wyrażali zgody na otrzymywanie takich wiadomości. Zasłania się twierdzeniem, że wiadomości mają charakter „ściśle techniczny”.
TREŚĆ SMS:
“informujemy, ze istnieje techniczna możliwosc aktywacji pakietu. INTERNET 25MB kodem *121*11*05# i pakietu INTERNET 100MB kodem *121*11*04#. Info www.simplus.pl”
Jak pisze czytelnik serwisu TrudnyKlient.pl:
Żenująca jest sytuacja przesyłania informacji handlowych mimo nie wyrażenia na nie zgody. Do tego wprowadzają w błąd ponieważ sieć plus nie udostępnia ustawień internetowych dla telefonu: Evolve. Z tego wynika że nie ma możliwości technicznych skorzystania z usługi
Plus twierdzi, że przesyłane komunikaty, mają charakter “ściśle techniczny”, o czym ma świadczyć m. in. “brak podstawowych parametrów oferty”.
Tymczasem, warto zauważyć, iż zgodnie z obowiązującym w Polsce prawem i przyjętą doktryną, nawet przesyłanie zapytań o zgodę na otrzymywanie informacji handlowej, które zawierają nazwę firmy lub choćby ogólną wzmiankę o charakterze oferowanych towarów lub usług, jest już zabronioną przez prawo niezamówioną informacją handlową (czytaj FAQ na ten temat).
Zgodnie z art. 2 ustawy z dnia 18 lipca 2002 r. o świadczeniu usług drogą elektroniczną (uśude), informacja handlowa to każda informacja przeznaczoną bezpośrednio lub pośrednio do promowania towarów, usług lub wizerunku przedsiębiorcy lub osoby wykonującej zawód, której prawo do wykonywania zawodu jest uzależnione od spełnienia wymagań określonych w odrębnych ustawach, z wyłączeniem informacji umożliwiającej porozumiewanie się za pomocą środków komunikacji elektronicznej z określoną osobą oraz informacji o towarach i usługach niesłużącej osiągnięciu efektu handlowego pożądanego przez podmiot, który zleca jej rozpowszechnianie, w szczególności bez wynagrodzenia lub innych korzyści od producentów, sprzedawców i świadczących usługi”.
Art. 10 wspomnianej ustawy wprowadza natomiast zakaz przesyłania niezamówionej informacji handlowej skierowanej do oznaczonego odbiorcy za pomocą środków komunikacji elektronicznej, w szczególności poczty elektronicznej. Przy czym informację handlową uważa się za zamówioną, jeżeli odbiorca wyraził zgodę na otrzymywanie takiej informacji, w szczególności udostępnił w tym celu identyfikujący go adres elektroniczny.
Przesyłanie niezamówionej informacji handlowej stanowi czyn nieuczciwej konkurencji w rozumieniu ustawy z dnia 16 kwietnia 1993 roku o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji. Może też narazić podmiot rozsyłający takie informacje na odpowiedzialność odszkodowawczą na zasadach ogólnych.
Ciekawe są też dalsze argumenty przedstawione przez Plus GSM:
Informacje tego typu są wysyłane przez operatorów i są standardem na rynku. Oczywiście wśród 14 mln klientów może zdarzyć się jeden, który zechce się skarżyć. Nie może to być jednak podstawą do czynienia zarzutu, że postępujemy niezgodnie z prawem. Całkowicie zgadzamy się z tym, iż klienci którzy sobie tego nie życzą nie mogą być narażani na otrzymywanie niezamówionych treści handlowych. Proszę wziąć jednak pod uwagę, iż firma telekomunikacyjna nie ma możliwości przekazywania niezarejestrowanym klientom usług pre-paid informacji technicznej wraz z fakturą czy e-mailem.
Czyli:
- jak wszyscy łamią prawo, to Plus też może,
- jeżeli tylko jeden użytkownik na 14 milionów się zorientuje, że działania operatora są bezprawne i poczyni z tego mu zarzut, to można nad tym przejść do porządku dziennego,
- jak nie można załączyć “oferty” do faktury, to trzeba zaspamować.
Na szczęście prawo tak nie działa. Miejmy nadzieję, że wkrótce Plus sie o tym przekona. Serwis TrudnyKlient.pl zwrócił się już do UKE i GIODO z odpowiednimi pytaniami prawnymi. Ja bym od siebie do listy organów, które warto zainteresować dodał Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumenta (UOKiK). Być może w trosce o interes publiczny, serwis Nowe Media wystosuje odpowiednie pismo do UOKiK.
Dodaj komentarz