Khronos Group udostępniło specyfikacje nowych wersji specyfikacji OpenGL, uniwersalnego API do generowania grafik. Wersja 4.0 przynosi sporo nowości, natomiast 3.3 została przygotowana w celu przeniesienia części z nich (tych, które nie wymagają zmian w GPU) do starszej gałęzi 3.x.
Główne nowości w OpenGL 4.0:
- język cieniowania GLSL w wersji 4.00;
- integracja z OpenCL;
- dwa nowe etapy cieniowania umożliwiające odciążenie procesora podczas tesselacji;
- rozdzielenie stanu tekstury od jej danych z użyciem nowego obiektu;
- obsługa podprogramów cieniowania;
- 64 bitowa precyzja liczb zmiennoprzecinkowych podczas operacji cieniowania;
- wiele poprawek zwiększających wydajność.
OpenGL 4.0 pozostaje w dalszym ciągu kompatybilne ze starszymi wersjami specyfikacji dzięki trybowi profili zgodności, wprowadzonemu w wydaniu 3.2.
Można się spodziewać, że już wkrótce NVidia udostępni dla Linuksa sterowniki zawierające obsługę nowych wersji specyfikacji. Nie wiadomo natomiast kiedy podobnie postąpi ATI. Chociaż szybki rozwój OpenGL może napawać optymizmem, to smutnym faktem jest to, że nie nadążają za nim prace nad otwartymi sterownikami, między innymi wciąż nieukończony state tracker OpenGL 3.2 dla Gallium3D.
Dodaj komentarz