Specyfikacje OpenGL 3.3 oraz 4.0 już dostępne

Khronos Group udostępniło specyfikacje nowych wersji specyfikacji OpenGL, uniwersalnego API do generowania grafik. Wersja 4.0 przynosi sporo nowości, natomiast 3.3 została przygotowana w celu przeniesienia części z nich (tych, które nie wymagają zmian w GPU) do starszej gałęzi 3.x.

Główne nowości w OpenGL 4.0:

  • język cieniowania GLSL w wersji 4.00;
  • integracja z OpenCL;
  • dwa nowe etapy cieniowania umożliwiające odciążenie procesora podczas tesselacji;
  • rozdzielenie stanu tekstury od jej danych z użyciem nowego obiektu;
  • obsługa podprogramów cieniowania;
  • 64 bitowa precyzja liczb zmiennoprzecinkowych podczas operacji cieniowania;
  • wiele poprawek zwiększających wydajność.

OpenGL 4.0 pozostaje w dalszym ciągu kompatybilne ze starszymi wersjami specyfikacji dzięki trybowi profili zgodności, wprowadzonemu w wydaniu 3.2.

Można się spodziewać, że już wkrótce NVidia udostępni dla Linuksa sterowniki zawierające obsługę nowych wersji specyfikacji. Nie wiadomo natomiast kiedy podobnie postąpi ATI. Chociaż szybki rozwój OpenGL może napawać optymizmem, to smutnym faktem jest to, że nie nadążają za nim prace nad otwartymi sterownikami, między innymi wciąż nieukończony state tracker OpenGL 3.2 dla Gallium3D.

Oficjalne ogłoszenie.
Nowe wersje specyfikacji.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar Najek
    Najek

    Szkoda, ze rozwijają to coś skoro jest DX. To jak wynajdywanie jeszcze raz koła, wystarczy, ze zrobił to ponownie MS, a OpenGL – umarło śmiercią naturalna.

    1. Awatar Ponton
      Ponton

      Nie karmić trolla.

    2. Awatar Sławek
      Sławek

      Wystarczy, że zrobił to ponownie MS.

      To w końcu kto jest tutaj winny? Chyba Microsoft, skoro to oni pierwsi wynaleźli koło.

      Zadam Ci pytanie. Po co w ogóle baseny kryte? Przecież baseny otwarte istniały od bardzo dawna.

      1. Awatar X
        X

        DX nie ma żadnego zastosowania poza Windowsem, więc naturalne jest tworzenie odpowiedniego, otwartego standardu API do 3D. Najek albo tego nie rozumie (IQ<90) albo troluje świadomie, a to już lekkie zaburzenie psychiczne jest.

      2. Awatar Sławek
        Sławek

        Nie Microsoft pierwszy wynalazł koło, lecz skopiował je. Najpierw był OGL. Przepraszam za zamieszanie(zwykłe przejęzyczenie).

        1. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Ba MS nawet popierało na początku OGL który był zdecydowanie przystępniejszy dla normalnego programisty.

        2. Awatar ufoludek
          ufoludek

          @przemo_li: no właśnie ja słyszę zgoła przeciwne opinie — DX jest czystszy i przystępniejszy.

    3. Awatar Sławek
      Sławek

      Po co powstał DOS? Przecież UNIX był o wiele lepszy. To jest poważny argument 😉 .

      1. Awatar DerDevil
        DerDevil

        Ale mimo to dos mi się podoba 🙂

        1. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Nie tylko tobie. Choć poznanie Unixa szybko wyleczyło mnie z DOS'omani
          Od teraz jestem DosBox manem

      2. Awatar X
        X

        DOS miał techniczną rację bytu przy bardzo słabym sprzęcie. Np. 8 bit Atari, XT, 286…Był nawet na Amidze, ale tam już na trochę innych (lepszych) zasadach.

        No i oczywiście aresztowany za nadmierną prędkość w swoim Porsche, rozpieszczony szczeniak z rodziny milionerów, któremu w prezencie dano odgrywanie roli geniusza (teraz filantropa), nic poza BASIC i pseudo OS nie ogarniał, więc jego "firma" zaczęła od softwaru, który już w latach 70 był technologicznym zerem. DOSa. 🙂

        1. Awatar DrunkenBear
          DrunkenBear

          Taa… chciałbym chociaż ułamek tego co on osiągnąć… Ale mówiąc tak o gościu który zarobił ponad 50mld dolców zapewne masz lepsze osiągnięcia ;D

        2. Awatar BenderBendingRodrigu
          BenderBendingRodrigu

          Nie ma lepszych osiągnięć bo też nie ma za Sobą tak potężnej rodziny jaką miał Billu. Gdyby nie wsparcie tatusia to Bill Gates III gówienko by osiągnął.

          1. Awatar Budyń
            Budyń

            Spoko, byli tacy z większym wsparciem, a nie osiągnęli ułamka.
            Całe zresztą "wsparcie" rodzinne to Ojciec – dobry prawnik – który starannie zredagował i przemyślał umowę firmy syna z IBM.
            I bardzo, bardzo dużo kiepskich prawników po stronie IBM który nonszalacko odnosił się do ówczesnego Micro Softu.

        3. Awatar sprae
          sprae

          DrunkenBear: A co stoi na przeszkodzie, żebyś to osiągnął?

        4. Awatar trasz
          trasz

          @X: Powtarzasz w kolko zaslyszana bzdure – Gates nie byl z rodziny milionerow; Gatesowie byli klasa srednia. Na drugi raz zerknij chociazby do wikipedii.

        5. Awatar Budyń
          Budyń

          Akurat wsparcie Willama Gatesa II było kluczowe – choćby z tego powodu, że będąc doświadczonym prawnikiem zadbał aby umowa należycie zabezpieczala interesy MS.

          BTW: Prezes firmy z którą IBM skontaktował się pierwotnie, tj. przed MS, był zbyt zajęty cieszeniem się swoim prywatnym samolotem, aby dyskutować z koncernem…

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @trasz: semantyka jest najmniej ważna. Przeciętnej rodziny na takie pożyczki nie stać.

        7. Awatar Reddie
          Reddie

          A, no i co mówi Wikipedia?

          His family was upper middle class; his father was a prominent lawyer, his mother served on the board of directors for First Interstate BancSystem and the United Way, and her father, J. W. Maxwell, was a national bank president.

          Nie ma co, klasa średnia…

        8. Awatar Najek
          Najek

          Radze przeczytać biografie Billa a nie chrzanić bzdury 😛

        9. Awatar Reddie
          Reddie

          @Najek: skoro przeczytałeś i uważasz artykuł za bzdury, to śmiało go popraw pamiętając o źródłach.

        10. Awatar X
          X

          DrunkenBear, zarobienie 50mld$ to nic w porównaniu z dokonaniami Iosifa Wissarionowicza Dżugaszwili. Ten dorobił się połowy kontynentu. I co z tego? Mnie to nie imponuje, bo wynika z bycia w odpowiednim miejscu o odpowiednim czasie i pewnych…"ambicji". Takich jak Bill G są setki milionów, a takich jak von Neumann, Knuth – niekoniecznie. Niestety plebs będzie zawsze myślał, że królowie, generałowie, biznesmeni itp. to jacyś boscy pomazańcy :D. Plebs wyjątkowo prymitywny przeliczy wszystko na kasę albo władzę. W tym ujęciu Einstein, Da Vinci, Rosiński itp. to zera. No bo ile oni zarabiają (zarabiali), a ile Bill G? Niestety wielu ludzi ma taki system wartości. na poziomie galerianki.

        11. Awatar Tomasz Woźniak
          Tomasz Woźniak

          @X: 😀 przypomina mi się lokalne pytanie ratunkowe na egzaminie na wydziale informatyki. Pytanie, to wymienić jakie osoby według ciebie przyczyniły się do rozwoju informatyki. Za wymienienie Billa egzamin jest uwalony- jak człowiek się broni to pogrąża się zaraz po tezie- co wymyślił Gates, bo to że jakby nie było MS, to była by jakaś inna firma jest niemal pewne.

    4. Awatar BenderBendingRodrigu
      BenderBendingRodrigu

      Wiesz co Najek, jeśli tak uważasz to nie będę Ciebie przekonywał, temat był wielokrotnie wałkowany a Ty sobie dalej tam żyj w Microsoftowskim światku jaki Tobie stworzył a innym pozwól że będą patrzeć na świat bez klapek na oczach.

    5. Awatar revcorey
      revcorey

      najek już cię poprzednim razem wyśmiali i zmaiżdżyli ludzie twoje wątłe argumenty chcesz żeby zrobili to po raz kolejny czy dać ci od razu linka do poprzedniej dyskusji?

      1. Awatar revcorey
        revcorey

        ah wredna literówka miało być zmiażdżyli

        1. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Najek 😀
          Wikipeida Ci odpowie dlaczego OpenGL jest i był i będzie niezastąpiony i nic tego nie zmieni w przewidywalnej przyszłości Kropka

        2. Awatar soe
          soe

          Temat jest ciekawy z innego powodu. Dlaczego twórcy gier tak niechętnie podchodzą do OpenGL? Czego brakuje temu API w porównaniu z DirectX?

        3. Awatar bies
          bies

          Dobrych sterowników Intela na Windows (w ogóle z OpenGL na Windows są problemy większe niż z DX). Wsparcia na XBox360 (może rynek Maków trochę zmieni proporcje — ale nie wierzę, za mało tego).

        4. Awatar przemo_li
          przemo_li

          😀 OpenGL pod Windows to wina samego MS (zresztą czemu ma im zależeć).
          Czasami wystarczy Linux + stery i grafa od Nvidi + Wine (emulacja !!) a gra dostaje przyśpieszenia.

          Ale DX nie jest w stanie zagrozić OpenGL, MS nie chce tracić takiej "przewagi".

        5. Awatar ufoludek
          ufoludek

          @"dlaczego": znajomi bawiący się w 3d (rzeźbiący dema i inne gry) twierdzą, że dx jest od ogl znacznie wygodniejszy i bardziej intuicyjny. Niestety muszę się opierać na opinii innych, bo mnie 3d nadmiernie nie kręci i nie chce mi się sprawdzać, tym bardziej, że dx mam tylko pod wirtualizacją na OGLowej makówce.

        6. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Hmm, 3.3 i 4.0 były komponowane tak aby bardziej upodobnić OGL do DX przy zachowaniu "starego zachowania". Tak aby ułatwić portowanie, jak i emulowanie DX.

  2. Awatar przemo_li
    przemo_li

    😀 Troszkę spóźnieni. Z OpenGL 3.0 narobili sobie dużo bałaganu w społeczności którą obrósł OpenGL, jak by to mało MS siał FUDu.

    Ale idzie do przodu. I jestem z tego zadowolony (jako programista który lubi OpenGL)

    1. Awatar przemo_li
      przemo_li

      * w którą obrósł

    2. Awatar dav
      dav

      wlasnie przez te zamieszanie i opoznienie OGL3 Micro$oft zdazył wylansowac swoj DX3D, teraz pasuje to jakos odkrecic…

      1. Awatar przemo_li
        przemo_li

        MS lansował i specjalnie podminowywał OpenGL od dawien dawna. Patrz: ogłoszenie o wycięciu OpenGL z Visty.

  3. Awatar maciek
    maciek

    4.0? Ale inflacja! OpenGL 1.x służył programistom 10 lat, a 3.x … rok? 🙂

    1. Awatar revcorey
      revcorey

      wiesz jak to z tłuszczą jak numerki widzi coraz wyższe to i bardziej ślinka cieknie 😛

      1. Awatar przemo_li
        przemo_li

        masz na myśli MS z DX 11 ?? ;P

        1. Awatar revcorey
          revcorey

          w sumie ogólnie można by powiedzieć.Nikt nie zrobi nazwa_programu 0.4 a od razu nazwa_programu 2.

        2. Awatar marcinsud
          marcinsud

          pijesz do googla, który w pór roku przegoni opere z numerkami? 😉

        3. Awatar revcorey
          revcorey

          ogólnie popatrz ile rzeczy hiper nowych wychodzi niby. A rynek hardweru to już makabra(odgrzewane geforcy). Np. Twórcy jądra trzymają się sztywno małego wzrostu numerku. A już w windows zmiana z 6.0 na 6.1 to windows 7. Którego można by nazwać vista 1.5 , ta 7 w nazwie to raczej czysto marketingowa jest

        4. Awatar Maciej Piechotka
          Maciej Piechotka

          Hmm. 1.x, 2.x, 3.x, 95, 98, ME, XP, Vista, 7

          Inflacji nie widzę (deflacja za to z 2000 na 7). Za to porządek mają wzorowy…

        5. Awatar LM
          LM

          @Maciej: pomieszałeś dwie konkurencyjne, rozwijane równolegle linie.

        6. Awatar maciek
          maciek

          NT 4, 2000 (5?), XP (5.1?), Vista (6?), 7 (6.1?)

        7. Awatar Nowaker
        8. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Rozmowa o OpenGL i ewentualnie o DX ja się patrzy 😀

    2. Awatar przemo_li
      przemo_li

      Dalej będzie służył. Wsteczna zgodność.

      PS kiedyś śmieci trzeba wymieść, stąd pomysł "profili" w OpenGL 3.0
      PSPS z 1.1 to był raczej problem "wojen API" i nieuznawania czegokolwiek poza 1.1 przez MS, która zresztą "niby" chciała rozwijać OpenGL

      1. Awatar wojtekm
        wojtekm

        4.0 to czysty marketing, a w przypadku GLSL to już przegięcie (skok z 1.5), jakby przynajmniej GL_EXT_direct_state_access uwzględnili to można by jeszcze to zrozumieć, a tak chcieli podkreślić, że znowu są „feature complete” w stosunku do DX11 (i nie chopdzi tylko o teselację, ale także np. możliwość wykonywania fragment shaderów per próbka w trybie AA, no i w końcu nie trzeba żąglować programami shaderów tylko wywoływać odpowiednie podprogramy, jak to od dawna umożliwiała konkurencja).

        Ale mimo wszystko udany release i miejmy nadzieję, że szybko zostanie poprawione archaiczne bindowanie obiektów przed ich użyciem/modyfikacją.

        1. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Teselacja była od dawna.

          A marketing dobrze zrobi. 3.0 zawiodło zbyt wiele oczekujących.

        2. Awatar pijaczek.openid.pl/
          pijaczek.openid.pl/

          @wojtekm: też miałem nadzieję, że DSA się pojawi – to że Bindless się nie pojawi jeszcze to było jasne, bo jest za młode póki, a ta wersja to wyrównanie możliwości z Dx11 i ułatwienie portowania z Dx na OGL (obsługa obrazów z zapisem koloru BGRA (taki jak w DX), shadery per domain jak w Cg/HLSL, kolejność Provoking Vertex (można ustawić klasycznie lub jak w Dx), ustawianie „layout” ekranu w języku shaderów (w Dx9 inny pkt jest punktem 0,0, w dx10 inny, a w klasycznym ogl jeszcze inny (dodatkowo różni się głębokość) – teraz w shaderze można wybrać jakiego chcesz użyć)).

          @przemo_li: tesselacja od programowalnej tesselacji różni się bardzo (możesz też powiedzieć, że shadery były od dawna (OpenGL 1.0) – problem w tym, ze nie były programowalne, a działały na podstawie sztywno zdefiniowanych algorytmów).

        3. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Bzdura, od pół roku AMD udostępniał rozszerzenie GL_AMDX_vertex_shader_tessellator do swojego starego tesselatora, z którego nikt, prócz kilku ciekawskich nie korzystał (jak sama nazwa wskazuje jest implementowany wewnątrz vertex shadera z punktu widzenia API OpenGL). To co jest w OpenGL 4.0 to zupełnie inny hardware, inna koncepcja i zupełnie nowa implementacja. Zmienił się z tego powodu sam model potoku graficznego na wzór tego z DX11 (stąd pewnie ta nagła zmiana wersji) i tym samym ta funkcjonalność nie trafiła do OpenGL 3.3.

  4. Awatar kwahoo
    kwahoo

    W temacie: http://pclab.pl/news41294.html
    Geforce 4xx będą wspierać OGL 4.0. Jeśli oczywiście doczekamy ich premiery:)

    1. Awatar kwahoo
      kwahoo

      …i AMD 5XXX też

      cOpenGL 4.0 and GLSL 4.0 enables access to new hardware such as the AMD HD5000 series cards which have been shipping for 5 months.

      1. Awatar marcinsud
        marcinsud

        czyli już są karty z OGL 4.0

        1. Awatar pijaczek.openid.pl/
          pijaczek.openid.pl/

          @marcinsud: jeszcze nie – nie ma sterowników – nVidia pewnie wyda pod koniec marca po premierze Fermi, a AMD za pół roku jak to mają w zwyczaju po wydaniu nowej specyfikacji.

        2. Awatar przemo_li
          przemo_li

          A na Messe trzeba poczekać 🙁

      2. Awatar xeros
        xeros

        Nie wierzę, że wszystkie instrukcje OpenGL 4.0 będą wspierane sprzętowo.

        1. Awatar xeros
          xeros

          Mam na myśli obecnie sprzedawane karty AMD 5XXX.

        2. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Będą, uwierz, a jak chcesz być pewien to zgłębij temat :P.

        3. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Pewnie, że nie będą tak samo zresztą jest z prawie każdym OpenGL'em czy DiretXem. Ot część komend sterownik rozbija na mniejsze (szybsze), część emuluje jeszcze innymi (bo szkoda $$ na sprzęt lub jest szybciej dla danego chipsetu), s część realizuje na CPU.

          Tak było jest i będzie, (i jest to stan optymalny)

  5. Awatar oO
    oO

    "Nie wiadomo natomiast kiedy podobnie postąpi ATI."

    Nigdy? ATI to dno.

    1. Awatar wojtekm
      wojtekm

      Póki co to "dno" wyznacza kierunek rozwoju grafiki.

      1. Awatar n-pigeon
        n-pigeon

        Tylko szkoda że z jakością u nich kiepsko. Bo ceny mają fajne.

        1. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Jeśli chodzi o jakość generowanego obrazu to jest wyższa od konkurencji, szczególnie filtrowanie tekstur jest u ATI ostrzejsze. Popatrz na porównania Xbox vs PS3 tam jest to bardzo ładnie widoczne. Angle Independent Anisotropic Filtering też póki co tylko u ATI (seria HD 5000).

        2. Awatar abcman
          abcman

          @wojtekm – Jakość obrazu jest dobra, ale sterowniki np. do Linuksa są niestety kiepskie.

        3. Awatar Marcin Wilk
          Marcin Wilk

          Ale wcho cares Linux 😀 1% populacji a mowa o kartach graficznych dla graczy, gdzie Linux ma tyle gier, ze bedac producentem sprzetu to sam bym sie tym OS nie przejmowal za bardzo.

        4. Awatar n-pigeon
          n-pigeon

          Karty graficzne są nie tylko wykorzystywane do gierek. a 1% to i może ale użytkowników desktopowych, a firmy, studia?

        5. Awatar wojtekm
          wojtekm

          @abcman Obecnie kod OpenGL sterownika pod Windows i Linux w dużej mierze się pokrywa, podobnie jak u NVIDII, kwestia niedostatecznego wsparcia dla specyficznych Linuksowych funkcji. Ale mimo wszystko wcale nie jest tak źle jak tu niektórzy histeryzują. Używam na co dzień i nie odczuwam istotnych problemów, nie mówiąc już o tym, że programów na Linuksa, które w pełni wykorzystują najnowszy graficzny hardware w zasadzie nie ma, jeden Unigine Tropics, bo Heaven póki co musiałby być sportowany na OpenGL 4.

        6. Awatar przemo_li
          przemo_li

          No sprzęt o porównywalnych możliwościach statystycznie działa lepiej pod Linuksem gdy za stery odpowiada Nvidia, ATI nie jest w stanie nadążyć.

          Choć to ATI udostępnia specyfikację chipsetów więc społeczność, może nadrobić w tej kwestii (nie mam ATI ale to by mi pasowało).

          PS tak stery ATI (kiedyś) były tak paskudne, że wersje opensource robione bez oficjalnych specyfikacji spokojnie je prześcigały.

        7. Awatar bies
          bies

          MWilk: ,,Who cares about BSD'' raczej… Bo w Linuksa AMD pompuje jakieś pieniądze (zarówno w sterownika fglrx jak i w pracy ludzi piszących xf86-video-ati/Mesa-r300/drm). A że raz wychodzi lepiej raz gorzej, cóż zdarza się. W każdym razie jest wybór.

    2. Awatar kwahoo
      kwahoo

      Przynajmniej nie wydają sterownikówsmażacych karty graficzne.
      I już teraz wspierają SM5.0, więc mają większe szanse niż na OpenGL 4.0 niż zielona konkurencja, której odpowiednie kart będą miały papierową premierę za dwa tygodnie… A w sklepach ukażą się w bliżej nie sprecyzowanej przyszłości. Duke Fermi Forever…

  6. Awatar Sola
    Sola

    Może zadam głupie pytanie, ale tak chwile pogooglowałem i nie znalazłem jednoznacznej odpowiedzi…

    Co to jest dokładnie ten "state tracker" i czemu to jest to takie ważne i ciągle tego nie zrobili dla OpenGL'a…

    1. Awatar wojtekm
      wojtekm

      To jest "tłumacz" z API OpenGL-a na API Gallium3D. Kiedyś, jeszcze przed ogłoszeniem specyfikacji OpenGL 3.0 łudzono się, że wersja 3.0 będzie na tyle zgodna koncepcyjnie z Gallium, że będzie można obejść się bez state trackera, a wcześniejsze wersje OpenGL przystosować do niego dzięki warstwie pośredniej jaką jest state tracker. Niestety przeliczono się i póki co state tracker jest potrzebny nawet do OpenGL 4.0. Sytuacja trochę się poprawi gdy w oficjalnej specyfikacji zrezygnuje się z "bindowania" obiektów przed użyciem, ale czy i kiedy to nastąpi nie wiadomo.

      1. Awatar bies
        bies

        Pewnie za pól roku (nie tzw. ,,linuksiarskie'' tylko Khronosa).

  7. Awatar soe
    soe

    OpenGL ma szansę o ile bardziej upodobni się do DirectX pod względem funkcjonalności, ma tę podstawową rzecz której nie ma DirectX11 – OpenGL jest kompatybilny z Windows XP.
    Gra pisana pod Windows XP z wykorzystaniem OpenGL może zostać przeportowana później na Linuxa.

    1. Awatar przemo_li
      przemo_li

      Napisz to jeszcze raz.

      1. Awatar soe
        soe

        Nie jestem specem w temacie, tyle wygooglowałem na różnych forach.

        1. Awatar przemo_li
          przemo_li

          To sprawdź, w URL'u czy Ci czasem stronka nie tłumaczyła z angielskiego na polski. Całe pierwsze zdanie to kaszanka. Nie wiem co chciałeś powiedzieć. Nie jest ono zresztą zgodne z gramatyką języka polskiego.

  8. Awatar pandy
    pandy

    @X – nie wiem o co wyminaisz Amige w kontekscie DOS? Sugerowanie ze na Amidze byl DOS jest nietaktem swiadczacym o totalnej nieznjaomosci AOS.

    AOS jest znacznie blizszy Uni* niz DOS – z DOS to ma tyle wspolnego ze posiada konsole (CLI) ktora na belce jak sobie okno konsoli otworzysz pod WB ma napis Amiga DOS i tyle podobienstw

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *