2 x grafika w KDE

W sieci pojawiły się ostatnio dwa ciekawe teksty związane z grafiką w KDE. Pierwszy to prelekcja Zacka Rusina na temat obsługi SVG, a drugi to wywiad z programistami Krity.

Zack Rusin nakreślił ogólny schemat wykorzystania SVG w KDE. Środowisko ma w tym celu do wyboru dwa silniki: lekki i szybki QtSVG, który implementuje podzbiór standardu SVG 1.2 (Tiny) oraz dużo bardziej uniwersalny QtWebKit.

Zack wspominał o praktycznym wykorzystaniu SVG w KDE (ikony, Plasma oraz największa obecnie na świecie kolekcja gier wykorzystujących grafiki w tym formacie), a także o występujących problemach i propozycjach ich rozwiązania (zaokrąglanie rogów, wyświetlanie w małych rozdzielczościach, animacja i gradienty).

Boudewijn Rempt i Cyrille Berger opowiadali z kolei o Kricie — edytorze grafik rastrowych z KOffice. Ze względu na rozmaitość zainteresowań twórców Krita jest przeznaczona zarówno do rysowania, malowania, jak i edycji fotografii.

Cyrille Berger dał znać, że szykuje się w niej mechanizm do pracy grupowej, a także, że wersji 2.0 beta możemy się spodziewać mniej więcej za miesiąc.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar kocio
    kocio

    Warto się rozejrzeć także po innych materiałach ze spotkania SVG Open:

    https://www.svgopen.org/2008/index.php?section=ab…

    Jest co poczytać! Np. SVG z perspektywy Mozilli (osobno o możliwościach edycji SQLiteSVG w Firefoksie), wektorowe mapy pogody i w ogóle sporo o zastosowaniach w systemach wizualizacji GIS (w tym wizualizacja tras z GPS-ów), konwersja prezentacji PPT do SVG, możliwości wykorzystania SVG w webowych interfejsach użytkownika, a także w urządzeniach przenośnych i DVB, hierarchiczna wektoryzacja rastra (algorytm HSVGen), plany Inkscape na temat obsługi SVG, SVG jako pomoc w dokumentowaniu "ekstremalnego programowania", edycja slajdów SVG w aplikacji flashowej, tłumaczenie opisów w plikach SVG…

    Po prostu pychota, i to dużo! =}

    1. Awatar jellonek
      jellonek

      ja tu mam tyle do roboty, a tu takie linki do poczytania :]

      jestes brutalny 🙂

      1. Awatar kocio
        kocio

        Heh, sam ten spis robiłem przez najmarniej (!) pół godziny, zaglądając tylko na szybko pod linki z interesującymi tematami, to pocierp i ty! =}

        1. Awatar jellonek
          jellonek

          no i oczywiście robota poszła w kąt 😉

  2. Awatar vries
    vries

    Opis krity powinien wygladać raczej tak: "Ze względu na rozmaitość zainteresowań twórców Krita nie nadaje się zarówno do rysowania, malowania, jak i edycji fotografii." Nie ma co ukrywać, nie jest to ani ArtRage czy Corel Paiter, ani Adobe Photoshop.

    1. Awatar 1hero2
      1hero2

      Nie ma co ukrywać, że Krita to nie Photoshop. Ani Winamp. Ani Mortal Kombat Trilogy.

    2. Awatar Otaq
      Otaq

      Akurat w zastosowaniach domowych Krita świetnie sprawdza się w wymienionych zadaniach. Wiem to z autopsji 😛 Program jest intuicyjny i łatwy w obsłudze – co chcę zrobić to robię i już 🙂

      1. Awatar morsik
        morsik

        Nie używałem Photoshopa, ale wydaje mi się że Krita bardzo ogólnie patrząc go lekko przypomina, i jak przedmówca, powiem to samo, że nadaje się jak najbardziej do domowej edycji różnych plików graficznych. Trzeba tylko mieć na tyle inteligencji żeby umieć kliknąć w menu i poszperać w dostępnych opcjach.

      2. Awatar vries
        vries

        Ech… chyba nikt nie zrozumiał tego, co napisałem. Krita nie jest jakimś wyjątkowym tworem na rynku. I kryterium o tym, czy program jest dobry, czy tez nie jest, czy możemy zrobić w nim grafikę jaką chcemy, ale to jak szybko możemy ją zrobić.

        Jeśli bardziej myślimy o obróbce zdjęć (oczywiście o czymś więcej niż delikatny retusz) to lepiej zainwestować w Photoshopa, albo w Corel Paint Shop Pro Photo X2 gdy nie chcemy wydawać majątku na program do grafiki. Do retuszu efektu czerwonych oczu, czy wygładzania zmarszczek Krita nadaje się jak wszystko inne na rynku.

        Do rysowania nie nadaje się zupełnie. Sporym problemem jest tu linux ze słabymi sterownikami dla tabletów (trzeba by restartować X'y by zmienić ustawienia). Więc co nadaje się do rysownia? Programy z kraju, gdzie rysownicy muszą wyrobić się z 20-stronami komiksu w tydzień – Japonii. Z darmowych mamy nieskomplikowaną Pixię z bardzo łatwą w dostosowaniu czułością piórka, czy komercyjne Manga Studio z trójwymiarowymi lalkami pomagającymi w kreacji postaci bohaterów w różnych pozach.

        Do malowania również się nie nadaje, bo nie ma pędzli przypominających autentyczne narzędzia malarskie, które możemy spotkać w komercyjnych Painterze X (czy dodawanej do tabletów wersji okrojonej), ArtRagu, czy darmowym Artweaverze. Painter X ma też świetny mieszalnik do kolorów pozwalający na mieszanie barw podobne do tego jak na palecie.

        Dalsze pytanie brzmi, czy jest sens tworzenia aplikacji do rysownia, obróbki zdjęć i malowania w jednym. Czy da się interface dostosować na tyle, by wszytkie te operacje dało się efektywnie wykonywać. Według mnie moze być dość trudne o ile w ogóle wykonalne.

  3. Awatar n-pigeon
    n-pigeon

    Ja tam lobię Krite trochę w niej rysuje ale również trochę rysuje w GIMPie i trochę w Corel Painter X (którego nabyłem legalnie drogą kupna 😛 ) Dobrze się w niej rysuje zaczyna przerastać pod tym względem GIMPa dobry zamiennik dla malarzy i rysowników którzy szukają czegoś w czym mogliby rysować jak w PSie ja osobiście często łącze GIMPa lub Krite z Painterem X tak samo jak inni szopa z painterem.

    Dobry kawał softu polecam ale mam nadzieje że 2.0 polepszy wydajność ale jak ktoś ma problemy radze pozamykać parę widżetów to chodzi normalnie.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *