GIMP 2.5 – pierwsze wydanie rozwojowe

10 kwietnia pojawiła się nowa rozwojowa wersja programu GIMP. Nie przynosi ona drastycznych zmian w programie, lecz tworzy podwaliny pod wersję 2.6 oraz następnie 3.0, która to ma być swego rodzaju przełomem.

Pełna lista zmian w programie od ostatniej wersji 2.4 znajduje się w pliku News (ang), z ważniejszych zmian można wymienić:

  • przeportowanie narzędzi kolorystycznych do GEGL, co daje możliwość edycji obrazu w więcej niż 8 bitach kolorów, które to ograniczenie wynikało z użycia bibliotek graficznych GTK+,
  • dodanie narzędzia do zaznaczania wielokątnego,
  • rozpoczęcie prac nad ulepszeniem narzędzia tekstowego,
  • praca z zespołem odpowiedzialnym za interfejs użytkownika w celu poprawienia komfortu pracy z programem (obecnie efektem jest między innymi przeniesienie menu z narzędziówki do okna z edytowanym obrazem, oraz kilka mniejszych zmian).

Dostępne są zrzuty ekranu nowego GIMPa, a sam program (kod źródłowy) można pobrać z serwera ftp.

Komentarze użytkowników odnośnie nowej wersji można znaleźć na polskim forum GIMPa.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar grze_S
    grze_S

    Niby taka mała rzecz (przeniesienie menu) ale jakoś strasznie mnie to cieszy 😀
    Do obecnego interfejsu GIMP'a idzie się przyzwyczaić ale myślę że troche zmian się przyda…

    1. Awatar niedzwiedz_2
      niedzwiedz_2

      Obecny interfejs jest naprawdę fajny, a jeśli ma się 2 monitory to jest wręcz boski 😀
      Ale kto co lubi 😉 Jak dla mnie powinien być wybór tak, by każy mógł używać tego, co chce

      1. Awatar kocio
        kocio

        Już nawet jest. Wydaje mi się, że Gimp pozostanie narzędziem dla profesjonalistów, a amatorzy przesiądą się na Kritę lub jakiś inny program. No chyba, że ludzie od Gimpa zaczną odbierać komunikaty od ludzi zajmujących się interfejsami i zrobią większe zmiany niż tylko tryb wyświetlania w jednym okienku. Zobaczymy.

    2. Awatar MichalK
      MichalK

      Phi tez mi cos. Wieki miną nim zrobią interfejs naprawdę użytecznym. Narazie interfejs obsysa. A zdaje sie ze gimpshop umarl.

      1. Awatar mwd
        mwd

        Obsysa to krótkowzroczność niektórych. Interfejs GIMP-a jest świetny, elastyczny, i bardzo przyspiesza pracę. Tylko trzeba włożyć w niego trochę więcej czasu, niż w ślepe małpowanie przyzwyczajeń z wiodącego programu graficznego. To trochę tak jak z vim-em… Interfejs można w dowolnym momencie zmienić i dostosować do rodzaju grafiki, jaki w danym momencie obrabiamy. Pełny ekran, tablet, dynamiczne skróty i paletki z odłączonego menu – rządzą! 🙂

        1. Awatar smyru
          smyru

          Proszę o konkretne przykłady przyśpieszeń. Czy fakt, że muszę uzywać dodatkowego narzędzia, aby zmusić wszsystkie okna programu na jednym pulpicie, przyśpiesza pracę? Czy fakt, że nie mogę wyłączyć nachalnego ekranu startowego inaczej, jak przez w linii komend, cos przyspiesza? Czy fakt, że muszę kliknąć 3-4 razy, aby wykonać jedną akcję przyśpiesza pracę?

          BTW wiodący nie jest wiodący przez przypadek…

        2. Awatar mcv
          mcv

          Że się tak wetnę: a czym się różni interfejs fotoszopy od interfejsu GIMP-a? Pytam z ciekawości, bo z tego co wiem to i w jednym i w drugim zwykle palety narzędzi i parametry są mniej więcej tak samo rozłożone (a przynajmniej można tak rozłożyć), tyle że w fotoszopie wszystko to jest jeszcze wsadzone to większego okna, a w GIMP-ie okna można dowolnie po pulpitach rozkładać.

          Moja praca w GIMP-ie wygląda tak, że mam obraz na fullscreen (powyłączane wszystko łącznie z menu górnym) a tabem włączam/wyłączam widok narzędziówek. IMHO bardzo szybko i wygodnie, ale skoro fotoszop potrafi lepiej, to chętnie się dowiem w jaki sposób.

        3. Awatar abc
          abc

          @smyru: Akurat dodatkowych narzędzi używać nie musisz, ewentualnie Compiza dla uprzyjemnienia pracy (np. dzięki grupowaniu i zakładkowaniu czy szybkiemu podglądowi okien tylko jednej aplikacji)

        4. Awatar i
          i

          Konieczność modyfikacja linii poleceń programu to czynność jednorazowa. 3-4 kliknięcia o jakich wspominasz nic nie mówią. Koncepcja pojedynczych okienek niektórym odpowiada, na wielu monitorach jest chyba nawet wygodniejsza. Ciekawa jest koncepcja Blendera – dowolna liczba obszarów roboczych/widoków, dowolnie podzielonych na ramki z możliwością maksymalizacji dowolnej z nich i minimalna liczba zasłaniaczy.
          Niektóre rzeczy łatwiej zrobić w Inkscape, a potem eksportować do xcf
          (zachowuje warstwy). Wiodący jest niewątpliwie dłużej rozwijany.

  2. Awatar grze_S
    grze_S

    A właśnie. Nie lubię jak ktoś wytyka komuś błędy, ale niestety muszę 🙁

    Dostępne są screenshoty nowego GIMPa,

    Przecież mamy piękny polski odpowiednik: Zrzuty Ekranu. Jako że widzę że informację dodał administrator Polskiego Forum Użytkowników GIMP'a to jeszcze jedna rzecz: jak odwiedzam czasem wasze forum często spotykam słowa: "userbar(ek)", "brush(e)", "pathern(y)" prosze was zróbcie z tym coś…

    1. Awatar cakper
      cakper

      Ok, poprawione, dziękuję – biję się w pierś, sam z takimi wyrażeniami jak "brusze" itp walczę, a przykładu dobrego nie dałem 😉

      A co do Twojej odmiany "GIMP'a" – po konsultacji z polonistami i innymi mądrymi osobami ustaliliśmy, że prawidłową odmianą jest "GIMPa" 😉

      1. Awatar grze_S
        grze_S

        Heeh Dobra postaram się zapamiętać że ma być bez apostrofu 😉

        1. Awatar Moarc
          Moarc

          GIMP-a, bo to skrót.

        2. Awatar cakper
          cakper

          no właśnie jest problem jak to traktować bo część uznaje jako skrót a część jako nazwę własną i tak ją odmienia (btw, tak jest polskim aspellu), będę musiał mimo wszystko jeszcze z kimś pogadać, ehh 🙂

        3. Awatar diablownik
          diablownik

          Skrót również może być nazwą własną.
          A na stronie głównej programu jest napisane, że GIMP to akronim "GNU Image Manipulation Program", więc GIMP-a 😉

        4. Awatar cakper
          cakper

          dobrze, nie sprzeczam się 🙂
          porozmawiam z resztą ludzi z administracji i jeśli będzie taka konieczność to zmieni się nazwę forum 😉

        5. Awatar rav
          rav

          Wykonałem tę pracę za pomocą programu GIMP. Najbardziej lubię program GIMP. Urzekają mnie takie odmiany jak Coś mi się dzieje na Windows Viście.

        6. Awatar Moarc
          Moarc

          @rav: Za pomocą programu GNU Image Manipulation Program? :p

  3. Awatar cakper
    cakper

    Podrzucam jeszcze 4 linki, co prawda wpisy które linkuję są prawie sprzed roku, ale niektórzy mogli tego nie widzieć 😉 Są to linki do bloga osoby odpowiedzialnej za UI GIMPa:
    – lgm 07, GIMP project overview,
    – lgm 07, top‑10 GIMP user requests,
    – lgm 07, top‑5 GIMP user requests,
    – Screen – GIMP jednookienkowy.

    Miłej lektury 🙂

    1. Awatar Livio
      Livio

      Znaczy ludzie chcą mieć w GIMP-ie interfejs Anjuty.
      Może to i dobre…

  4. Awatar uzytkownik
    uzytkownik

    Tak z ciekawości GEGL ma zastąpić Gtk+ czy GDK? Bo mam nieodparte wrażenie, że Gtk+ zostanie za to użycia (w programie) Gdk zostaną zastąpione GEGL.

    1. Awatar jellonek
      jellonek

      gtk nadal bedzie lezec u podstaw gui.
      gegl ma sluzyc do obslugi samych obrazkow.

    2. Awatar sprae
      sprae

      GEGL to biblioteka służąca do manipulacji na obrazie. Nie będzie to ani gtk+, ani gdk. To taki backend do którego ładujesz obraz, manipulujesz nim i wychodzi to co chcesz uzyskać. gtk i gdk dalej będą obraz wyświetlać i rysować interfejs użytkownika.
      Ciekawą cechą GEGL jest to, iż filtry i przekształcenia obrazu tworzą jakby potok na którego wyjściu jest efekt który chcemy uzyskać. Każdy element potoku jest obiektem, którego właściwości możemy dynamicznie zmieniać bez wpływu na inne elementy potoku. Jeśli ktoś miał styczność z gstreamer to to działa na podobnej zasadzie.

      1. Awatar kocio
        kocio

        Warto sobie poczytać więcej o GEGL:

        http://en.wikipedia.org/wiki/GEGL

  5. Awatar sobik
    sobik

    No cóż, widać że deweloperzy naprawdę chcą rywalizować z fotoszopą, a nie tylko stanowić namiastkę dla amatorów. Tak trzymać! Najbardziej mnie interesuje to całe GEGL, bo interfejs jest znośny. Tylko przydałaby się jeszcze normalna implementacja tego nieszczęsnego CMYK-a :/.

    1. Awatar sprae
      sprae

      O co chodzi z tym cmyk?

      1. Awatar olaf
        olaf

        Monitory pokazują barwy świecąc kolorami RGB – czyli np. świecąc niebieskim i zielonym dostajesz żółty.
        A wydruki powstają w ten sposób, że z białego światła którym oświetlasz przedmiot są usuwane pewne kolory.
        Czyli na przykład mieszając żółty i niebieski dostajesz zielony.
        Czyli kolor który widzisz jest tworzony w odwrotny sposób.
        To tak naprędce i w zrozumiały sposób, więc proszę się nie czepiać o szczegóły 🙂

        Prawie wszystkie kolory da się utowrzyć na dwa sposoby, ale nie wszystkie. Czyli mając kolor zrobiony w RGB nie zawsze odwzorujesz go w CMYK.

        Czyli – przygotowując coś do druku musisz mieć CMYK. No chyba, że nie jesteś za bardzo wymagający jeżeli chodzi o dokładność odwzorowania kolorów.

        Bardziej zainteresowanych tematem i dokładniejszym opisem w/w tematów zachęcam do używanie Google 😉

        Pozdrawiam

        1. Awatar Bard_Menel
          Bard_Menel

          "Monitory pokazują barwy świecąc kolorami RGB – czyli np. świecąc niebieskim i zielonym dostajesz żółty."

          Coś mi się wydaje, że jednak żółty to rgb(255,255,0) czyli czerwony i zielony, a nie niebieski i zielony (w wyniku połączenia których powstaje coś a'la CMYK-owy cyan…). To tak gwoli ścisłości 🙂

        2. Awatar sprae
          sprae

          To rozumiałem (dziękuję). Tylko zależało mi bardziej na jakimś uzasadnieniu jaki rodzaj CMYK jest potrzebny. Czy ma to być ciągła i ścisła reprezentacja obrazu jako CMYK w pamięci komputera, czy wystarczy paleta która już jest.
          Jeśli idzie o to pierwsze to piszą, iż gegl to zapewni 🙂

        3. Awatar Olaf
          Olaf

          "Coś mi się wydaje, że jednak żółty to rgb(255,255,0) czyli czerwony i zielony"

          Masz rację.
          Weekend z dziećmi robi swoje 🙂

      2. Awatar abc
        abc

        To w takim razie i ja mam pytanie – po co CMYK na monitorze? Przecież i tak nie zobaczy się niektórych kolorów – więc odwzorowania dokładnego nie będzie… Chyba że będzie się projektowało trochę 'w ciemno'

        1. Awatar sobik
          sobik

          IMO chodzi o jakość wydruku. W PS jest prawdziwie WYSIWYG. w GIMP-ie na dwoje babka wróżyła.

        2. Awatar abc
          abc

          A to nie chodzi o to żeby po prostu ukryć kolory niedostępne w CMYK? RGB ma chyba większy zakres.

        3. Awatar olaf
          olaf

          Zarówno RGB jak i CMYK to przestrzenie "wirtualne" 🙂
          Realizacja jest w monitorze i urządzeniu drukującym.
          Przestrzeniu barw RGB jest kilka, bo samo RGB nie definiuje koloru. Zdefiniowane są przestrzenie barwne które jednoznacznie opisują kolory np. Adobe RGB, sRGB itp.
          Czyli monitory są RGB, ale nie wszystkie wyświetlają to samo. Niektórzy się chwalą że np. wyświetlają 95% sRGB.
          Jak myślisz – po co są kolorymetry, profile barwne dla urządzeń?

    2. Awatar cakper
      cakper

      za angielską wikipedią

      GEGL (…)
      This enables an application to efficiently support a wide range of color spaces (from 8-bit RGB to full floating point CMYK) with minimal extra application code.

      1. Awatar sobik
        sobik

        Serio? Fajnie 😀 Adobe powoli traci argumenty 😛

  6. Awatar renq
    renq

    Tylko nie rozumiem dlaczego Toolbox zajmuje tyle miejsca. Ikonki i odstępy między nimi na pewno można zmniejszyć.

    1. Awatar grizz
      grizz

      Zmień sobie skórkę.

  7. Awatar grizz
    grizz

    Ha! Wreszcie 16bitów 😛 Skończy się część jojczeń.

    1. Awatar Livio
      Livio

      Argumenty anty-GIMP pójdą się (no wiecie cat argumenty > /dev/null albo mv argumenty /dev/shm) :> .

      W GIMP-ie można wyłączyć ikonki narzędziówki, a samo okno można rozszerzać według upodobania i uzupełniać. Jestem pod wrażeniem 🙂 .

      Jak najbardziej pozytywne zmiany.

    2. Awatar kwant
      kwant

      no czekam od lat na float albo chociażby 16 bit na kanał… nareszcie będzie można zaimportować CR2 z aparatu i zrobić porządny PP na kolorach, wreszcie będzie można zrobić kilka przekształceń na kolorach i nie martwić się, że na histogramie zostanie kilka prążków a reszta gdzieś zniknie (zaokrągli się do najbliższych…).

      Ciekawe jak długo będziemy czekać na używalną wersję z GEGL.

      Kwant!

    3. Awatar ...

      Później przydałoby się jeszcze dodać możliwość grupowania operacji, bo na brak tego często narzekają zaawansowani graficy. A wtedy… żegnajcie panowie z Adobe – wasze produkty stały się zbędne. 🙂

      1. Awatar niedzwiedz_2
        niedzwiedz_2

        Czy ja wiem czy zbędne… PS jest nieporównywalnie wydajniejszy od GIMPa więc osoby pracujące na dużych obrazach dalej będą wybierały PS 😉

    4. Awatar rodent
      rodent

      Czy słowa "przeportowanie narzędzi kolorystycznych do GEGL, co daje możliwość edycji obrazu w więcej niż 8 bitach kolorów" oznaczają, że wersja 2.5 ma _już_ możliwość pracy na plikach zawierających więcej niż 8b na składową czy dopiero otwiera do tego drogę? Jeżeli to pierwsze to wielkie brawa i fakt ja końce moje jojczenia pod nosem na Gimpa.

      1. Awatar abc
        abc

        Prawdopodobnie jeszcze nie, ale do 2.6 możemy się spokojnie tego spodziewać, zwłaszcza, że ta funkcja jest jedną z najbardziej pożądanych.

  8. Awatar wojtek79
    wojtek79

    Bardzo się cieszę z tego zaznaczenia wielokątnego 🙂 Bardzo mi tego w Gimpie brakowało. Bez tego narzędzia ciężko jest coś zaznaczyć precyzyjnie przy pomocy myszki. Dotąd trzeba było to robić "na około" – tworzyć ścieżkę, a później zamieniać ją w zaznaczenie. To było bardzo niewydajne.

  9. Awatar Gandalf
    Gandalf

    http://en.wikipedia.org/wiki/GEGL
    This enables an application to efficiently support a wide range of color spaces (from 8-bit RGB to full floating point CMYK) with minimal extra application code.

    Nie możliwe, w końcu pełny support CMYK'a. 😀
    Do tego niedawno wydany nowy Inkscape 0.46, OpenOffice, Blender, Firefox.
    OpenSOurce ma się coraz lepiej.

  10. Awatar kocio
    kocio

    Ładny ilustrowany przegląd możliwości nowego Gimpa:

    http://news.softpedia.com/news/First-Look-The-GIM…

  11. Awatar wujek_bogdan@tlen.pl
    wujek_bogdan@tlen.pl

    Gimp w jednym oknie > http://xubuntu.wordpress.com/2006/09/05/howto-run…
    nie jest to co prawda integracja w interfejs gimpa, ale przynajmniej gimp nie zaśmieca nam całego paska zadań.

    1. Awatar norbert_ramzes
      norbert_ramzes

      Co kto lubi.

      1. Awatar i
        i

        W KDE są różne możliwości usprawnienia, np. grupowanie zadań na pasku, wyświetlanie tylko ikon programów znajdujących się na aktualnym pulpicie wirtualnym, wymuszanie by program pojawiał się na zadanym, wyświetlania listy okien przywoływanej skrótem klawiszowym, możliwość przypisywania skrótów klawiszowych do okien, automatyczne rozwijanie okna gdy kursor myszy znajdzie się nad paskiem tytułu, automatyczne przywoływanie okien pod kursorem, opcje 'zawsze na wierzchu/pod spodem'.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *