Artykuł sponsorowany
Telewizyjne reklamy mają to do siebie, że albo się je kocha, albo nienawidzi – nie ma stanu pośrodku. Jednak czy zastanawiało Cię kiedyś, ile kosztuje spot reklamowy wyświetlany w przerwie Twojego ulubionego filmu lub serialu?
Koszt reklamy telewizyjnej – od czego zależy?
Reklama w telewizji z całą pewnością nie należy do tanich. Nie ma w tym zresztą nic dziwnego: pomimo ogromnego wzrostu popularności mediów społecznościowych i Internetu w ogóle – szerokie grono osób wciąż ogląda telewizję bardzo często. Największą popularnością cieszy się tzw. wielka czwórka, czyli TVP1, Polsat, TVP2 i TVN i to właśnie na tych kanałach trzeba zapłacić za reklamę najwięcej.
Koszt reklamy jest uzależniony od pory jej emisji, programu który poprzez bądź po którym następuje, a nawet od dnia tygodnia. Specjaliści od lat zgłębiają zwyczaje Polaków, dzięki czemu są w stanie wskazać godziny, w których przed telewizorami zasiada najwięcej obywateli i czas, kiedy zainteresowanie oglądaniem telewizji jest zdecydowanie mniejsze.
Ile kosztuje reklama w telewizji?
Reklama w TV różni się pod względem kosztów w zależności od tego, kiedy spot reklamowy będzie puszczony. Przykładowo, reklama w TVN tuż przed emisją Faktów w niedzielę będzie zdecydowanie droższa od emisji spotu w godzinach porannych. Koszt wykupienia reklamy waha się od kilkuset złotych w czasie, kiedy oglądalność jest najniższa, do kilkudziesięciu (a nawet kilkuset) tysięcy złotych w czasie, kiedy oglądalność jest wysoka.
Odpowiadając zatem na pytanie, ile kosztuje reklama w TV, trzeba wskazać, że to kwestia zależna od wielu czynników. Na szczęście, najpopularniejsze telewizje co miesiąc publikują cennik emisji reklam na nadchodzące tygodnie, co pozwala nie tylko zaplanować budżet reklamowy, ale również ocenić, która z opcji jest najbardziej opłacalna.
Gdzie sprawdzić koszt reklamy?
Koszty emisji reklam można znaleźć na stronach poszczególnych kanałów telewizyjnych. Najlepsze ceny często znajdziemy jednak w agencjach mediowych, które zajmują się hurtowym zakupem czasu antenowego z dużymi rabatami, które następnie odsprzedają. W większości przypadków mamy do czynienia z wielopozycyjną tabelą, w której rozpisane są koszty emisji spotów reklamowych o wskazanych godzinach, określonej długości. Stawki różnią się w zależności od tego, czy chcemy wyemitować spot o długości 5 lub 10 sekund, czy dłuższy.
Dzięki bardzo dokładnej rozpisce wskazującej m.in. czy reklama będzie wyświetlona przed czy po programie, jej długość i dokładną datę nadania, można wybrać najlepiej dopasowaną do odbiorców porę emisji. Przykładowo, jeśli celem emitowanej reklamy jest trafienie do odbiorców w wielu 20-kilku lat, dobrym wyborem są godziny popołudniowe lub wieczorne, gdyż rankiem i przed południem są oni w pracy. Sytuacja jednak może być zgoła odmienna, gdy target danego przedsiębiorstwa stanowią osoby 60+, które z reguły dzień rozpoczynają od spokojnego śniadania i ulubionego programu telewizyjnego.
Dlaczego warto inwestować w reklamy telewizyjne?
Rozwój social mediów i internetowych komunikatorów czy platform z filmami lub serialami budzi uzasadnioną wątpliwość: czy warto inwestować w reklamy w telewizji? Odpowiedź na to pytanie jest bardzo prosta.
Podczas gdy rzeczywiście dla Polaków (i nie tylko) dostępne są inne rozrywki poza telewizją, statystyki wyraźnie pokazują, że przeciętna osoba zamieszkująca nasz kraj spędza przed telewizorem około 4 godziny dziennie. Co za tym idzie, reklamy wyświetlane w telewizji mogą spełnić swoje zadanie, zaznajamiając szeroką rzeszę osób z określonym produktem. Wszystko zależy jednak od tego kto jest naszym klientem docelowym.
Co reklamować w telewizji?
Choć teoretycznie reklamowany może być dowolny produkt czy usługa, można łatwo zauważyć, że najwięcej telewizyjnych reklam jest poświęconych preparatom farmaceutycznym sprzedawanym bez recepty (OTC). Niewiele mniej reklam promuje żywność czy napoje, a także usługi finansowe, a w następnej kolejności w telewizji można zobaczyć reklamy samochodów, czy usług bankowych. To właśnie produkty lub usługi z powyższych kategorii najbardziej opłaca się reklamować w telewizji, choć nie oznacza to, że spoty reklamowe przedsiębiorstw z innych branż są skazane na porażkę.
Dodaj komentarz