Jest rzadka okazja przeczytać po angielsku wywiad z liderem linuksowego wdrożenia w słynnej już hiszpańskiej prowincji Estremadura, Danielem Camposem. Wywiad jest bardzo obszerny i pozwala poznać tamtejsze doświadczenia od kuchni.
Zaczęło się od tego, że w tym słabo zaludnionym i zarazem jednym z najbiedniejszych regionów w całej UE (!) w 2001 roku nie było szans na standardową informatyzację. Wykorzystanie Linuksa oraz własnych zasobów — firmy nie mogły liczyć na odpowiednie zyski, aby przedstawić ofertę komercyjną — było wówczas jedyną sensowną opcją dla wykonania technologicznego skoku. Z czasem okazało się, że również niezwykle elastyczną.
Dla potrzeb projektu powstała specjalna zlokalizowana dystrybucja LinEx, oparta na Debianie. Jej odbiorcami są uczniowie, ponieważ w systemie edukacji — jak twierdzi Campos — wystarczy jeden standard, podczas gdy w administracji trzeba by było zająć się specjalizowanymi wdrożeniami. Dziś w Estremadurze każdy z 80 tysięcy komputerów przypada na dwóch uczniów, co jest rekordem na skalę kraju — a wkrótce już każdy uczeń będzie miał dostęp do komputera!
LinEx ma być w przyszłości połączony z projektem Debian EDU, Skolelinux, który współpracuje już m.in. z Norwegią, Francją czy Niemcami. Zatem edukacja pod Linuksem połączy z tymi krajami także Hiszpanię. Ale wymiana doświadczeń i tak trwa już na dobre. Estremadura współpracowała dotąd z Kolumbią, Brazylią, Wietnamem, Włochami, Grecją i Portugalią, a na szczeblu krajowym kontaktowały się z nimi Andaluzja (ich Guadalinex powstał w oparciu o LinEx), wspólnota autonomiczna Kastylia-La Mancha (Molinux) oraz Katalonia.
Dopiero gdy okazało się, że eksperyment w szkołach się powiódł, rozpoczęły się wdrożenia dystrybucji także w administracji i ośrodkach zdrowia. Przy okazji potwierdził się argument, że “przyjazność” systemu jest w dużym stopniu efektem przyzwyczajeń użytkownika — osoby, które zaczynają od LinEx, uważają MS Windows za trudniejsze w obsłudze.
Interesującym projektem, nad którym pracuje obecnie Daniel Campos, jest przygotowanie standardowej platformy dla różnych systemów operacyjnych oraz urządzeń różnej wielkości i przeznaczenia. Przy jej tworzeniu wykorzystywane są standardy XBL, SVG, HTML i JavaScript. Pierwsze prototypy przeznaczone do prezentacji na zewnątrz mają być gotowe za około rok.
Dodaj komentarz