Microsoft dołącza do SVG Working Group w W3C

Po latach ignorowania standardu w grafice wektorowej, formatu SVG, Microsoft wydaje się w końcu zauważać, że coś przeoczył. Być może Internet Explorer 9 dołączy do listy przeglądarek obsługujących ten internetowy standard. Na razie ogłosił dołączenie do prac w grupie roboczej SVG w W3C.

Zmiana polityki Microsoftu w stosunku do sieci jest ewidentna. Po niedawnej zapowiedzi obsługi HTML5 i CSS3 w IE9, mamy kolejny krok w kierunku pełniejszej obsługi standardów w ciągle najpopularniejszej przeglądarce świata.

Standard SVG obecnie w mniejszym lub większym stopniu obsługują wszystkie poważne przeglądarki poza Explorerem.

Mamy nadzieję, że po wymianie grzeczności na IEblogu między Patrickiem Dengleriem z IE Team a Dougiem Schepersem z SVG WG, obie strony przejdą do praktycznej współpracy, która zaowocuje poprawnym wsparciem dla SVG również w IE 9.0.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar przemo_li
    przemo_li

    😀 nie mają wyjścia 😀 Google po prostu przerobi IE na choinkę (skromne IE uginające się pod tonami wtyczek) jeżeli dalej MS będzie zaniedbywał standardy (jak SVG czy CSS3) czy możliwości powstania nowych (jak standaryzacja kodeków)

    1. Awatar vries
      vries

      Akurat Google w swoim wspaniałym projekcie Native Client uwzględnił dekoder h.264. Nie ma tu jakiegoś szczególnego powodu do radości, bo pewnie ten plugin prędzej czy później dojdzie każdemu.

  2. Awatar abcman
    abcman

    Dobrze by było gdyby IE9 miało SVG. Wtedy razem z tagami audio/video SVG nareszcie wyśle Flash do /dev/null.

    1. Awatar sprae
      sprae

      Nawet Canvas 3d tego nie zrobi. Flash jest zwyczajnie o wiele bardziej wydajny i jednolity na każdej platformie.

      1. Awatar Killavus
        Killavus

        Hm, czy Flash rzeczywiście jest taki wydajny? Na starszych komputerach używanie go to mordęga…

        Pozdrawiam.

        1. Awatar grigg
          grigg

          Za Flashem również nie przepadam (łagodnie ujmując), ale np. masywny Javascript na starych kompach również dobrze daje się we znaki 😉 Spróbuj uruchomić Gmaila na maszynie sprzed 4-5 lat 🙂

        2. Awatar 3ED
          3ED

          > Spróbuj uruchomić Gmaila na maszynie sprzed 4-5 lat

          No i co będzie? Tak z ciekawości bo nie widzę zbytniej różnicy w wydajności, a flash "muli" niemiłosiernie.

      2. Awatar abcman
        abcman

        @sprae: O wiele wydajniejszy i bardziej jednolity na każdej platformie? Po pierwsze: na moim Linux x86_64 i quadcore CPU technologia Flash wywołuje u mnie zgrzytanie zębów i potok słów zaczynających się od P, K, S. Taka jest moja reakcja na wydajność i responsywność Flash.
        Po drugie: można na pclab sprawdzić, że akceleracja Flash ze strony GPU jest na poziomie poniżej gruntu. Odtwarzanie filmu poprzez np. VLC albo mplayer jest o niebo bardziej wydajne.
        Po trzecie: Flash jest może i bardziej jednolity ale ze względu na swój zaciemniony format (vide: długi rozwój gnash lub swfdec do wersji zaledwie 8) jest skazany na zapomnienie. SVG jest duuuużo prostszy do implementacji i stąd można zapowiedzieć obsługę SVG JUŻ w następnym IE (czyli w IE9). Tak samo z używaniem tagów audio/video. Implementacja tych ostatnich jest po prostu banalne ze względu na istnienie już od dawna odtwarzaczy wielu ważnych formatów AV (choćny WMP, mplayer, VLC).

      3. Awatar maciek
        maciek

        Niestety mam odwrotne wrażenie: flash jest MAKABRYCZNIE powolny. szczególnie po za Windows i może Applem, więc o "na każdej platformie" zapomnij.

        32 rdzenie UltraSPARC i 128 GB RAM, Solaris 10 -> youtube HD się tnie. (serwer z usługą terminalową)
        4 rdzenie Intel i 6 GB RAM, SX:CE -> youtube HD się tnie. (stacja robocza)
        2 rdzenie AMD, 4GB RAM, Linux -> youtube HD się tnie. (laptop)

        BTW: fajna porównywarka… http://bubblemark.com/ … dla mnie wyniki jednoznaczne (ostatni z w/w systemów): LWJGL rządzi, bez w/w Java jakośtam sobie radzi choć bez rewelacji, DHTML w firefoksie działa nieźle, Adobe słabo, Novell Mono do kitu…

        1. Awatar launchpad.net/~mgol
          launchpad.net/~mgol

          No nieźle; ja myślałem, że u mnie Youtube HD się tnie, bo mimo procka P8600 mam zaledwie grafikę Intela, ale tym Solarisem na superkomputerze to mnie rozwaliłeś…

        2. Awatar sprae
          sprae

          Abcman, Maciek: Nie utożsamiam Flasha z odtwarzaczem filmów. Dziś na większość przeglądarek istnieją pluginy do zastępowania odtwarzaczy Flash natywnymi odtwarzaczami osadzonymi. Pod chrome widziałem nawet jakiś dość zaawansowany z wyborem jakości. Niestety często mają ograniczone możliwości. W końcu to tylko hacki.
          Tagi multimedialne w html5 są świetne, ale wątpię w ich komercyjny sukces. Tam gdzie właściciel życzy sobie ochronę przed kopiowaniem (teledyski, telewizja internetowa, reklama) tam będą pojawiały się różne alternatywne rozwiązania. Kto zapewni jakiś rodzaj DRM będzie komercyjnie wygrywał (patrz konsole, appstore, wmv, flash10).

        3. Awatar mby7930
          mby7930

          Przykładu z LWJGL nie mogę uruchomić (strona nieodnaleziona), ale mam wrażenie, że i tak PulpCore bije wszystko inne na głowę wydajnością. Może jakby był używany częściej skończyłoby się gadanie o "powolnej Javie".

        4. Awatar sprae
          sprae

          Wydaje mi się, że w bubblemark jest błąd z którego nabijał się kiedyś Zack Rusin.
          Polega on na tym, że funkcje rysujące w X są asynchroniczne i nie wiadomo nigdy kiedy zostaną wyświetlone wyniki ich działania. W wersji DHTML mierzony jest po prostu czas jaki występuje między początkiem i końcem działania procedur modyfikujących DOM. Czy to ma coś wspólnego z FPS? Przecież przeglądarka, a tym bardziej X może/musi dla optymalizacji aktualizować stan bufora ramki zgodnie z VBlank.
          Ten sam błąd o nieco innym charakterze powoduje takie dziwne spowolnienia w przykładach z Flash. Procedury rysujące nieograniczone przez VBlank bezsensownie wysysają czas procesora nie pozostawiając go zbyt wiele na funkcje rysujące.
          Prawdziwy programista ustawiłby sobie, zależnie od potrzeb ograniczenie do 30 lub 60 fps (ograniczając tym samym czas procesora 3 lub 2 razy), dając procesorowi czas na inne rzeczy. Animacje byłyby bardzo płynne.
          Dla mnie to LAME, ale co poradzic skoro dziś programiści nie potrafią napisać wyszukiwania binarnego, ani (jak wczoraj było na devblogach) "FizzBuzz".

      4. Awatar Wizard
        Wizard

        O ile istnieje na taką platformę, bo na przykład na moją ulubioną – brak.

        1. Awatar sprae
          sprae

          Niech zgadnę – "Amiga żyje" ?

        2. Awatar Wizard
          Wizard

          Blikso 😀

      5. Awatar zuo
        zuo

        Flash? Ostatnio zabił moje 2x3GHz, bo zachciało mu się zastosować rozmycie Gaussa – na pełnym ekranie…

        1. Awatar sprae
          sprae

          Adobe nie odpowiada za programistów używających ich narzędzi. We Flashu 10 takie rzeczy robi się na shaderach.

      6. Awatar LV
        LV

        Wydajny to on będzie może w 10.10, jak wreszcie wprowadzą sensownie działającą akcelerację sprzętową.

        1. Awatar maciek
          maciek

          Pytanie, dlaczego mplayer w pełni PROGRAMOWO potrafi odtwarzać wideo full HD, a genialny wyrób inżynierii Adobe tnie się niemiłosiernie nawet odtwarzając marne 720p?

        2. Awatar LV
          LV

          MPlayer nie korzysta przypadkiem z odpowiednich nakładek wideo?

        3. Awatar ak47
          ak47

          nakładki wideo?
          po jakiemu to? I co to właściwie oznacza?

        4. Awatar sprae
          sprae

          Mplayer używa xv. Flash ma do dyspozycji jedynie kawałek bufora ramki. Macie rację w 10 (bez compiz) i 10.1 działa wydajniej. Na moim c2d 1.86 z gf7300 nawet 1080 działa płynnie (sprawdzałem na youtubowych muppetach).

        5. Awatar abcman
          abcman

          @sprae: mplayer używa nie tylko xv. Lista sterowników wideo jest uzyskiwana za pomocą: "mplayer -vo help". U mnie jest to kilkanaście pozycji i nie wszystkie są akcelerowane. Różnice w szybkości działania tych sterowników dla jednego filmu 720p to przedział od ok. 27% do ok. 40%. W tym miejscu muszę dodać, że te wartości są tylko dla JEDNEGO rdzenia. Natomiast film 720p wyświetlany przez Flash działa tak, że obciąża dwa rdzenie na poziomie ok. 40% i przy tym obciążenia te skaczą z jednego rdzenia na drugi (zawsze obciążone są dwa z 4-ch rdzeni ale co chwila te numery rdzeni się zmieniają). Oznacza to wielkie kłopoty Flasha z obsługą wielordzeniowych procesorów. A mplayer w NAJGORSZYM (programowym) przypadku obciąża zawsze ten sam rdzeń na poziomie 40%.
          Stąd zaobserwowane przez maćka wielkie różnice w prędkościach Flash i w pełni programowego mplayer (bez VDPAU (od nVidii), XvMC (wersja xv z motion compensation) i innych przyspieszaczy).

        6. Awatar Rsh
          Rsh

          Flash może działać w dwóch trybach. Jeden to pisanie do bufora pamięci dostarczonego przez przeglądarkę – wtedy nie ma mowy o żadnej akceleracji, ale pozwala to przeglądarce robić różne rzeczy z tym obrazem, jak np. dodawać efekty typu opacity i różne transformacje. Drugi tryb to wtedy gdy Flash dostaje własne okienko – w tryb trybie to i flash może użyć XV, OpenGLa i wszelkich innych cudów jakie istnieją. Przeglądarka w ramach potrzeb może przełączać Flasha między tymi trybami. Krótko mówiąc – Flash ssie, ma narzędzie potrzebne na płynne wideo, ale ich nie używa.

      7. Awatar sprae
        sprae

        @all: Panowie ależ ja byłem pełny entuzjazmu dla SVG i Canvas. Głównie za sprawą tego co można zobaczyć na chromeexperiments.com.
        Potem przystąpiłem do praktyki i stworzyłem 2 projekty używające SVG. Dziękuję. Na każdym silniku inna interpretacja, na każdym co innego jest wspierane (nie będę z szacunku wspominał o wydajności DOM). W końcu poddałem się i użyłem mieszaniny SVG/librsvg i libclutter. Teraz mam to czego chciałem.
        Co do do Flasha to zapałałem entuzjazmem całkiem niedawno, uczestnicząc w projekcie pewnej gry. W odróżnieniu od SVG i canvasa (2d) chodzi ona całkiem znośnie (to zręcznościówka) nawet na Nokii n800 (sam byłem w szoku). Więc nie wmawiajcie mi, że flash to jakieś zło. Niedługo to będzie (Flash 10.1) jedną z niewielu wspólnych i wydajnych części między Maemo, Androidem i WebOS.
        Rozumiem, że wasze patologiczne sytuacje wynikają z pracy w Firefoxie z otwartymi kilkunastoma pełnymi Flasha stronami pokroju Engadget? Odpowiedź: Używajcie flashblocka.

        1. Awatar abcman
          abcman

          @sprae: "Dziękuję. Na każdym silniku inna interpretacja, na każdym co innego jest wspierane" – porównujesz niedojrzałe implementacje SVG (niedojrzałe ze względu na brak SVG w IE – stąd brak presji na porządną implementację SVG w innych przeglądarkach) z dojrzałym Flash. Stąd możesz mieć takie właśnie doświadczenia z SVG i z Flash. Ale problem jest taki: Flash to dojrzała technologia i mnie niemrawo chodzi na Youtube'owych filmikach HQ na Opera 10.10 x86_64+Qt4 będącą na Linuksie x86_64 Fedora 12, która z kolei stoi na Q6600 + 8800GTS512. Skoro tak dojrzała technologia tak kiepsko chodzi to ja jej DZIĘKUJĘ. Tagi AV i SVG przybywajcie! A Flash to jak napisałeś, jest dla mnie "samym złem" 🙂

        2. Awatar Rsh
          Rsh

          Szkoda tylko, ze tag video pod Firefox (Linux) muli jeszcze bardziej od Flasha. :> Na szczęście jest Chrome.

        3. Awatar abcman
          abcman

          @Rsh – szczerze mówiąc to tag video pod Firefox 3.5.6 Linux x86_64 w ogóle mi nie działa 🙂 Testowałem na "youtube.com/html5". Tylko wersja pre-alpha Opery 10.50 i Chrome 4 działają pod moją Fedorką 12…

        4. Awatar maciek
          maciek

          youtube.com/html5 jest zakodowane własnościowym formatem, więc na Firefoksie NIE MOŻE zadziałać.

        5. Awatar Rsh
          Rsh

          Jakby firefox użył jakiegoś ffmpeg to by działało. 🙂 W skrócie, to wina firefoxa, że nie działa, bo oficjalnego kodeka nie ma ustalonego.

    2. Awatar sasad
      sasad

      Ja bojkotuje Flasha za to ,że edytory do tworzenia animacji itp. są tylko na windowsa (nie wiem jaka sprawa wygląda na makach) i czekam od dłuższego czasu na jakąś otwartą alternatywe.

      1. Awatar sprae
        sprae

        Hexe, Alchemy. Jeśli jesteś bardziej programistą niż rysownikiem, to przypadną ci do gustu. Ten drugi projekt jest nawet fajniejszy bo pozwala kompilować źródła C++ z użyciem LLVM. Dzięki temu stworzono przeglądarkowe porty wielu emulatorów i gierek. Polecam.

        1. Awatar abcman
          abcman

          @sprae: ja mam lepszą propozycję: SVG i tagi AV oraz notepad.exe pod Win i gedit pod dziesiątkami innych OS (w tym Win).

        2. Awatar sprae
          sprae

          Abcman: Przecież napisałeś wyżej, że SVG jest niedojrzałe. Na razie więc można to rozpatrywać jako ciekawostkę.
          Zamiast się podniecać spróbuj coś napisać.
          A tu sobie porównaj co działa http://srufaculty.sru.edu/david.dailey/svg/SVGAni…

        3. Awatar abcman
          abcman

          @sprae – napisałem że implementacja SVG jest niedojrzała. Samo SVG ma już 10 lat. Co do strony: fajna strona, dzięki 🙂 Mam Operę 10.10 i kilkadziesiąt przykładów które testowałem, chodziły w niej pięknie. Tak samo Firefox 3.5.6 i trochę gorzej Chrome 4 i Arora 0.10.2. Co do wydajności to widać braki w przypadku Opery, która w teście "http://srufaculty.sru.edu/david.dailey/svg/Sfour.svg" z animacją obciążała procesor na 60% w porównaniu do 20% (Chrome) i 12% (Arora i Firefox). To wszystko jest spowodowane brakami implementacyjnymi (bo duże są rozbieżności w obciążeniu).

        4. Awatar sprae
          sprae

          Oczywiście masz rację. Chodziło mi o implementacje. Najbardziej wkurza to, że w WebKit nie ma maskowania i innych zaawansowanych efektów, za to jest SMIL, a w Firefoxie dokładnie odwrotnie. Pomijając już sprawy z "rozłażeniem się".

  3. Awatar zuo
    zuo

    A jakąś ludzką obsługę eventów planują wprowadzić, czy dalej trzeba będzie do kodu dla normalnych przeglądarek dodawać "bonusiki" dla IE?

  4. Awatar Sławek
    Sławek

    Myślę(uważam), że jest to spowodowane wprowadzeniem filtrów SVG do arkuszy CSS-a. Teraz Microsoft ma poważną konkurencję w stosunku do, nigdy nie stosowanej, właściwości do stosowania filtrów DirectX-a.

    Moim zdaniem, to zrobią to, co robili zawsze, i co potrafią najlepiej – zniszczą format SVG od środka 😉 !

  5. Awatar radek
    radek

    I tak te tysiące IE6 służących do przeglądania Internetu tego nie będzie obsługiwać i biedni webdeveloperzy dostaną super narzędzie, którego i tak nie będą mogli użyć, bo jakiś kretyn-zleceniodawca wymyśli, że strona ma wyglądać tak samo pod IE6 jak i pod czymkolwiek innym.

    1. Awatar sprae
      sprae

      IE6 obsługuje SVG nawet lepiej niż Firefox, pod warunkiem zainstalowania pluginu Adobe. Podobno ma go większość ludzi, którzy zainstalowali oryginalną przeglądarkę PDF.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *