Rozwój rynku public relations na przykładzie Warszawy

Public relations to jedna z najszybciej zmieniających się branży na polskim rynku. Specjaliści PR muszą na bieżąco śledzić trendy, ponieważ nawet chwilowy przestój może sprawić, że zrealizowany przez nich pomysł okaże się nietrafiony.

Widać to po wszystkich nieudanych, wstecznych reklamach telewizyjnych czy kampaniach reklamowych nie trafiających do żadnej z grup odbiorców i wzbudzających jedynie irytację. Bez zmian niemożliwy jest rozwój. Podobnie jest z warszawskim rynkiem public relations, który z każdym rokiem zmienia się i zdaje się być coraz bardziej światowy i reprezentacyjny.

Szalone lata 90

Lata 90 to nieśmiałe początki branży PR w stolicy. To właśnie Warszawa była kolebką wszystkich firm, które albo po krótkim czasie zniknęły, ale wypłynęły na szerokie wody i dziś święcą triumfy na najbardziej znanych imprezach branżowych na świecie. Pojawiało się coraz więcej reklam telewizyjnych, powstawało więcej nowych firm. Niestety, raczkujący polski przemysł często nie zdawał sobie jeszcze sprawy z tego, jak ważny jest wizerunek firmy. 2000 rok to okres kryzysu gospodarczego, który przetasował branżę i rynek gospodarczy w ogóle. Wiele firm zniknęło, inne wyspecjalizowały się w określonych tematach.

Public relations w XXI wieku

Firmy, które plajtowały z powodu słabego zarządzania wizerunkiem były przykładem dla kolejnych i wskazywały drogę, którą nie warto podążać. Po 2000 roku wiele przedsiębiorstw wiedziało już, jak ważna jest komunikacja z klientem, umiejętność atrakcyjnej prezentacji i nieszablonowej argumentacji. Po początkowym kryzysie, firmy z branży public relations miały coraz więcej pracy. W 2001 roku powstał Związek Firm Public Relations. Wysokie standardy etyczne i najwyższa jakość usług to fundamenty firm wstępujących do Związku. W 2005 roku został opracowany Kodeks Dobrych Praktyk. Zawierał on wszystkie zasady, które według Związku były niezbędne do prowadzenia agencji reklamowej.

Rewolucja Social Media

Od kilku lat kontakt marki z klientem i budowanie wizerunku to już nie komunikacja jednostronna, a aktywny dialog z konsumentami. Firmy public relations nie mogły nie zauważyć, że ponad miliard osób – aktywnych lub potencjalnych konsumentów – korzysta z Facebooka. Świat zdominowany jest przez media społecznościowe, a w Internecie zgromadzone są kluczowe dla biznesu informacje. To globalna rewolucja, której skutkiem jest między innymi fakt, że głos jednego człowieka może zachwiać wizerunkiem całej marki. Zarządzanie sytuacją kryzysową to w dzisiejszych czasach przede wszystkim umiejętność reagowania na krytykę w social media.

Nie bez znaczenia jest także posiadanie nowoczesnej strony internetowej, która może być solidnym fundamentem, szczególnie dla biznesów działających online. Wystarczy rozejrzeć się po sieci, aby zobaczyć, że same agencje PR przykładają obecnie do tego bardzo dużą uwagę (przykład: Consultingandmore.pl). Podsumowując, umiejętność prezentacji w Internecie, dialogowania z klientami i monitorowania social media to obecnie największe wyzwania dla PR firm.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *