Na zeszłorocznej Akademy narodziła się wizja Społecznego pulpitu. Wtedy też zaprezentowano ją szerszej publiczności. Koncepcja, która stoi za tą ideą, to dostarczenie potęgi internetowych społeczności i grup współpracy do aplikacji desktopowych i samej powłoki pulpitu.
Jednym z największych wkładów społeczności Wolnego oprogramowania jest jego społeczność współpracowników rozsianych po całym świecie, wierzących w Wolne oprogramowanie i ciężko pracujących na to, by to oprogramowanie i rozwiązania z nim związane trafiły do głównego nurtu. Więcej takich informacji odnajdziecie w prezentacji Franka Karlitscheka, w której zawarta jest myśl przewodnia Franka. Główną ideą, jaka stoi za Społecznym pulpitem, jest kontakt z rówieśnikami w społeczności, dzielenie się i wymienianie wiedzą oraz integrowanie tego wszystkiego w aplikacjach i samym pulpicie. Jednym z pomysłów, którymi zajął się Frank, było umiejscowienie na pulpicie widżetu, sprawiającego, że użytkownicy mogą znaleźć innych użytkowników KDE w tym samym mieście lub regionie i umożliwiającego nawiązanie kontaktu oraz współpracy z tymi ludźmi.
Kiedy nowy użytkownik zaczyna używać KDE, ma zazwyczaj jakieś pytania. W tym momencie wsparcie dla użytkowników jest dostarczane za pomocą forów i list dyskusyjnych. Użytkownicy muszą uruchomić przeglądarkę i poszukać odpowiedzi na frapujące ich pytanie. Społeczność jest względnie luźno ze sobą powiązana, rozsiana po całym świecie i często trudno zweryfikować użyteczność i dokładność informacji znalezionej gdzieś w sieci. Pomimo, że ten model działa relatywnie dobrze dla doświadczonych, początkowi użytkownicy często się gubią.
Dostęp do informacji generowanych przez użytkownika jest dobrym podejściem do dostarczenia pomocy on-line przez społeczność. Ta zawartość, tworzona przez użytkownika, pochodzi z serwisu openDesktop.org. Trwają prace nad integracją Forum KDE jako bazy wiedzy. Ludzie mogą więc pomagać sobie przez sieć, a deweloperzy aplikacji spokojnie integrują tę wiedzę w aplikacjach i pulpicie.
Więcej informacji przeczytają Państwo w wortalu KDE.org.pl
mały dopisek RRH:
Wortal KDE.org.pl ostatnio się rozwija, dodawane są nowe treści i planowane są nowe cykle tekstów, etc…
Zapewne wielu z Was zauważyło, że nie jest dostępne komentowanie. Sytuacja wygląda tak. Wortal jest postawiony na Mediawiki. Podstawowy moduł komentarzy jest dostępny do pobrania. Obecni członkowie zespołu albo nie mają czasu się tym zająć, albo nie mięli jeszcze z tym do czynienia (w tym ja).
Planuję się tym zająć osobiście, ale nie wiem, jak mi to pójdzie. Podobno nie jest to trudne. Dlatego apeluję do ludzi dobrej woli, którzy mięli już do czynienia z w/w silnikiem i ew modułem do komentarzy o porady – każda będzie cenna. 🙂
Jeden z członków zespołu uruchomił u siebie na serwerze testowe wiki, więc nie ma problemów z testowaniem rozwiązania. No to właściwie tyle. Aha, jeżeli znacie jakieś alternatywne moduły komentarzy, również dajcie znać, bo z tego, co się zorientowałem oferuje jedynie płaską hierarchię (bez odpowiedzi do postów).
ps
zauważyłem, że lubią tu zaglądać puryści językowi i czepiają się nawet pospolitych słówek, bo „to nie przystoi OSnews/linuxnews);
Co prawda polonistyki nie ukończyłem, ale myślę, że aż tragicznie to nie ma. Dlatego takie osoby są mile widziane w naszym zespole. Chyba, że potrafią tylko krytykować… 😉
Dodaj komentarz