XreaL to niezbyt znany ale bardzo obiecujący projekt stworzony w celu rozwijania silnika gry opartego na id Tech 3 (Quake 3: Arena), zmodyfikowanego tak bardzo, że nie przypomina już swojego pierwowzoru.
Jak podaje Robert Beckebans, główny deweloper projektu, silnik ten jest obecnie prawdopodobnie jedynym bazującym na Quake wykorzystującym jedynie GLSL do renderowania. Został stworzony zgodnie ze specyfikacją OpenGL 2.0 ES, a jego rozwój zmierza w kierunku dodania wsparcia dla OpenGL 3.1.
Według Roberta silnik jest porównywalny z tym dostępnymi w Doom 3 lub Call of Duty 4. Nie zawiera już wąskich gardeł swojego pierwowzoru, całość renderowania została przeniesiona z procesora na kartę graficzną, co znacznie poprawiło wydajność.
Ponadto potrafi obsługiwać materiały przeznaczone dla gier takich jak: Quake 3, Doom 3, Unreal Tournament 2004 oraz nawet Unreal Tournament 3. Niestety obecnie w zespole brakuje artysty, który mógłby zająć się ulepszeniem własnych tekstur czy modeli (wszyscy deweloperzy są wyłącznie programistami).
Robert pracuje obecnie nad SDK dla gry (między innymi edytor poziomów i kompilator map) oraz dodaniem do Blendera3D wsparcia dla importu i eksportu modeli postaci przygotowanych dla silnika Unreal.
Więcej informacji na stronie projektu.