Jak sprawdzić, które systemy mobilne są najpopularniejsze wśród Polaków? Przeanalizować, kto łączył się z bezpłatnym Wi-Fi na największym festiwalu rockowm.
System łączności festiwalu od lat jest budowany i obsługiwany przez Airtel. W tym roku do współpracy zaproszono firmę Ruckus Wireless, która miała rozwiązać problemy ze stabilnością połączeń, związanych z bardzo wysokim poziomem zakłóceń elektromagnetycznych powodowanych przez nagłośnienie i osprzęt sceniczny na gigantycznej scenie głównej Woodstock. Przy okazji dokładnie przeanalizowano z jakich systemów oraz urządzeń mobilnych korzystali uczestnicy festiwalu.
Po raz pierwszy wykorzystano w tak dużej skali rozwiązania SAMS – Smart Access Management Service. Pozwala ono na definiowanie tzw. „user journeys”, czyli ścieżek jakimi podążają użytkownicy rejestrując się w systemie WiFi po raz pierwszy, a także uzyskując ponownie dostęp do WiFi już po rejestracji.
Sieć bezprzewodowa Centrum Prasowego, ze względu na lokalizację bardzo blisko głównej sceny, była bardzo narażona na zakłócenia elektromagnetyczne. Dotychczas oferowano dziennikarzom dostęp do Internetu za pośrednictwem kabla Ethernet, ale w tegorocznej instalacji wykorzystano rozwiązanie ZoneFlex T300n o bardzo intensywnej wiązce antenowej i głębokim tłumieniu zakłóceń, a także technologię Wi-Fi 802.11ac.
„Z problemami z siecią bezprzewodową w centrum prasowym i na zapleczu technicznym sceny głównej borykaliśmy się już od kilku lat. Głównym problemem były interferencje, występujące w czasie prób i koncertów” – mówi Andrzej Gałczyński z Fundacji WOŚP. –„W takich momentach sieć po prostu nie działała i polegaliśmy tylko na podłączeniach kablowych. W tym roku, dzięki zastosowaniu wreszcie mieliśmy Wi-Fi, które działało bezproblemowo, niezależnie od okoliczności i bez zakłóceń – na dodatek z maksymalną przepustowością sięgającą 1Gbps”.
Podobnie zrealizowano instalację dla obszaru pola namiotowego dedykowanego pracownikom WOŚP. W obydwu przypadkach posłużono się kontrolą dostępu opartą o klucze współdzielone (PSK).
System uruchomiono 29 lipca i zamykano stopniowo, począwszy od wieczoru 2 sierpnia (ASP i Sklep WOŚP) aż do wieczoru 3 sierpnia (Strefa Lecha). W tym czasie, zarejestrowano 3163 użytkowników i obsłużono 8611 sesji. Łączny czas ich trwania to prawie 1547 godzin, a szczyt zainteresowania siecią przypadł na piątek 1 sierpnia (3191 sesji). Przeciętny czas trwania połączenia to 8 minut i 53 sekundy, a najdłuższe obserwowano na początku festiwalu, 30 lipca. Tylko w ciągu pierwszego dnia przesłano 100 GB danych.
Jak było do przewidzenia, najwięcej użytkowników logowało się do sieci za pośrednictwem urządzeń z Androidem, 59%, ale niewiele gorzej wypadł iOS, z którego korzystało 22% internautów. Na końcu głównej stawki ulokował się Windows z 11% użytkowników. Co ciekawe, również BlackkBerry OS zaistniał na przystanku: zarejestrowano 12 urządzeń z tym systemem.
Gdyby rozbić te dane na rodzaje urządzeń, to statystyka systemów na smartfonach nie różniłaby się zbytnio od tej zaprezentowanej powyżej. Zupełnie inaczej wygląda sytuacja na rynku tabletów – tu Android i iOS szły niemal łeb w łeb.
Android może i zagarnął największą część rynku, ale to Apple góruje nad innymi producentami, zostawiając większość graczy daleko w tyle. Jeśli przyjrzymy się urządzeniom pod kątem producentów urządzeń, okaże się, że to Apple było najpopularniejsze, a tuż za nim uplasował się Samsung. Kolejne miejsca zajęły Nokia, Sony, LG oraz HTC. Co ciekawe, pojawiły się nawet tak egzotyczne marki, jak Longcheer czy Murata.
Wśród urządzeń z Androidem, najczęściej wykorzystywaną wersją były 4.1.2 i 4.2.2. Najnowszy KitKat 4.4 to poniżej 20% urządzeń, a niektórzy użytkownicy korzystali nawet z tak przestarzałych wersji jak 1.6 Donut.
W ekosystemie iOS struktura była dużo bardziej uporządkowana – iOS 7 miało sporo ponad 80 proc. urządzeń, zauważono nawet takie z wersją beta iOS 8.
Ani jeden użytkownik nie skorzystał z możliwości logowania się za pośrednictwem Facebooka, co uniemożliwiło zebranie danych na temat wieku i płci. Jednocześnie aż 60% użytkowników podało podczas logowania swój adres e-mail, chociaż nie było to wymagane, aby korzystać z dostępu do sieci.
Choć kilkutysięczna próba, na której przeprowadzono analizę, nie jest duża w porównaniu do ogólnej liczby uczestników festiwalu, wyraźnie widać pewne tendencje na rynku mobilnym, które mają tu swoje odbicie. Android wciąż jest bardzo sfragmentaryzowanym systemem, a pomimo tego, że iOS ma przeszło o połowę mniej użytkowników niż system Google, jest najpopularniejszym producentem na rynku urządzeń mobilnych.
Informacja prasowa