Jak pewnie wszyscy już wiedzą, podsystem grafiki pod Linuksem przechodzi właśnie zasadniczą, zakrojoną na wiele miesięcy przebudowę. Jeśli komuś nie wystarczy prosta konstatacja, że z tego powodu czasem pojawiają się niespodziewane problemy, to warto trochę poczytać co się zmienia i właściwie dlaczego.
Bardzo przystępne wyjaśnienie na temat tych zmian opisał na łamach Free Software Magazine Mitch Meyran. Jak dotąd powstały dwa spore artykuły poświęcone renowacji linuksowej grafiki.
Pierwszy z nich został opublikowany na początku zeszłego miesiąca. Autor opowiada w nim o systemie akceleracji grafiki w Xorg z uwzględnieniem podziału zadań między DDX, DRI/DRM i GLX, omawia zmiany wprowadzone przy okazji Compiza (XGL oraz AIGLX) oraz chyba najciekawsze: plan obecnej przebudowy (GEM, DRI2, Gallium3D). Kilka dni temu magazyn opublikował drugi artykuł, rozwijający kwestie DRI/DRM oraz wyjaśniający skąd się wzięła potrzeba napisania DRI2. W tym tekście znajdziecie także zwięzłe wyjaśnienie do czego w nowoczesnym podsystemie grafiki służy LLVM.
Poza tymi artykułami warto także przeczytać niedawny wpis Johna Bridgmana “How the X (aka 2D) driver affects 3D performance” o wpływie trybu pracy z pamięcią na wydajność, natomiast więcej o podstawach działania X Window System pod Linuksem można poczytać po polsku m.in. w “Stanie grafiki w Linuksie” Jona Smirla z 2005 r. i “Od AIGLX do serwera X, czyli wprowadzenie do technik wyświetlania obrazu w Linuksie” (2007).
Nie tylko podsystem grafiki pod Linuksem właśnie poddaje się zasadniczym przemianom. Także obsługa dźwięku w ostatnich latach przechodzi od standardów lat 90. do współczesności.
Dodaj komentarz