Artykuł partnera
W czasach, kiedy wydaje się, że wszystko już zostało wymyślone, copywriterzy oraz osoby zajmujące się treścią na stronach internetowych mają nie lada problem aby stworzyć niepowtarzalny content. Nie wystarczy chwytliwy, szokujący nagłówek, bowiem czytelnicy potrafią rezygnować z przeglądania newsa nawet po kilku zdaniach. O tym, co powinien zawierać w sobie idealny artykuł, spytaliśmy redaktorów serwisu Edutorial – portalu, który wyspecjalizował się w tworzeniu interesujących treści.
- Ciekawy tytuł
Interesujący tytuł to podstawa – musi on zachęcić do wejścia na naszą stronę. Oczywiście jego stworzenie nie jest sprawą prostą, bowiem w dzisiejszych czasach, kiedy najważniejsze są statystyki klikalności, redaktorzy nierzadko skupiają się na samym nagłówku – nawet, jeśli po kliknięciu w niego czytelnik miałby się srogo rozczarować treścią. A przecież nikt nie lubi być manipulowanym – to zazwyczaj wywołuje w czytelniku frustrację i nie chce on już mieć do czynienia z takim portalem. Dlatego lepiej zaciekawić go jakąś namiastką artykułu czy powszechnie stosowaną, ale akceptowalną praktyką. Jedną z nich jest nazywanie artykułów w oparciu o pytania („Czy wiesz, że…?) albo wyliczenia („15 sposobów na…”).
2. Konkretny lead
Lead to kilkuzdaniowe wprowadzenie do artykułu. Należy tam zawrzeć tematykę wpisu oraz jakąś ciekawostkę w formie pytania aby czytelnik zainteresował się odpowiedzią umieszczoną w następnych akapitach. Dobrze aby lead nie zdradzał konkluzji płynącej z całego artykułu, a bardziej prowokował do myślenia i zadawania pytań.
- Pisz językiem dopasowanym do odbiorcy
Musisz dobrze znać grupę docelową, do której chcesz dotrzeć. W końcu inaczej będziesz pisał do osób dorosłych, a inaczej do nastolatków. Dobrze, aby pisząc poradnik zawierać w nim konkretne i najlepiej sprawdzone rozwiązania – te zbyt ogólnikowe dadzą czytelnikowi poczucie straty czasu. Postaraj się wczuć w sytuację osoby, która będzie czytała Twój artykuł – być może będzie to młoda mama chcąca szybko schudnąć, bądź zainteresowany fantastyką młody człowiek, który szuka ciekawych pozycji do przeczytania. Do każdego tekstu najlepiej jest podejść indywidualnie i pisać tak, jak samemu chciałoby się czytać informacje w interesujących nas kwestiach.
- Dobry research
Dziś czytelnicy są coraz bardziej wymagający. Sami chętnie uzupełniają swoją wiedzę i doskonale potrafią weryfikować informacje zawarte w artykułach. Dlatego tak ważne jest aby przed jego napisaniem poszukać sprawdzonych danych. Internet pochłania wszystko – ktoś może wrzucić nieprawdziwe doniesienia, a one pójdą w świat i będą powielane. W związku z tym najlepiej jest sprawdzać wszystko u źródeł.
- Zwięzłe podsumowanie
Wiele osób pomija zakończenie, które jest podsumowaniem artykułu. Często zawarta jest w nim konkretna odpowiedź na pytania zadane w leadzie lub streszczenie przedstawionych tez – niemal tak, jak w rozprawce. Podobnie jak wstęp, podsumowanie powinno być krótkie i składać się tylko z kilku zdań.
Pisanie artykułów wcale nie jest takie proste, jak wydaje się na pierwszy rzut oka. Są oczywiście osoby, które mają do tego predyspozycje i jeden tekst piszą w bardzo krótkim czasie. Należy jednak pamiętać, że dopasowanie artykułu do potrzeb czytelnika i dobry research to podstawa – bo kiedy popadniemy w rutynę to może się okazać, że nasze teksty systematycznie odbiegają od przyjętych standardów i stają się mało strawną, schematyczną papką dziennikarską. A przecież wystarczy odrobina wysiłku, kreatywności i próby niestandardowego podejścia do tematu.
Artykuł powstał we współpracy z Edutorial.
Dodaj komentarz