JavaFX 1.2 wydana

Firma Sun Microsystems opublikowała nową wersję platformy do tworzenia bogatych wizualnie aplikacji internetowych (RIA) – JavaFX. Wersja 1.2 przynosi wiele nowości, w tym znaczne poprawki w wydajności. Jest to również pierwsze wydanie zawierające SDK dla Linuksa i Solarisa.

Zmiany w platformie są głębokie, przez co nie została zachowana binarna kompatybilność z wcześniejszymi wydaniami. Aby wykorzystać usprawnienia tego wydania wszystkie aplikacje muszą zostać przekompilowane, całkowitej zmianie uległo również wewnętrzne API, przez co nie będą działać rozwiązania opierające się na klasach z pakietów impl_ lub com.sun.

Stephen Chin na swoim blogu wymienia 10 najważniejszych zmian w nowym wydaniu:
1. Kontrolki interfejsu użytkownika obsługujące tematy.
2. Nowe klasy do rozmieszczania elementów interfejsu użytkownika: Tile, Stack, Flow, ClipView i Panel.
3. Generowanie wykresów: Area, Bar, Bubble, Line, Pie, Scatter, X/Y.
4. Obsługa kanałów RSS/Atom.
5. Możliwość zapisu danych na komputerze użytkownika przy pomocy klas Resource i Storage.
6. Poprawa obsługi okienek z informacjami i komunikatami oraz rozmiarów ekranu.
7. Poprawiony model asynchronicznego przetwarzania zdarzeń.
8. Nowy efekt rozmycia BoxBlur, wydajniejszy niż rozmycie Gaussa.
9. Odpowiedniki znanych z normalnej Javy klas Math i Properties.
10. Obsługa tablic z języka Java bez kosztownej konwersji do sekwencji.

Jednym z celów tych zmian jest poprawienie kompatybilności z urządzeniami mobilnymi, na których nie ma pełnej platformy Java. Zmiany nie ominęły również składni języka. Oprócz samego SDK ze strony JavaFX.com można pobrać dodatki do NetBeans IDE 6.5.1 oraz Eclipse IDE 3.4 lub nowszego. Poza wspomnianymi wersjami dla Linuksa i Solarisa tak jak wcześniej dostępne są wersje dla Windows i Mac OS X.

Zagadką pozostaje to, jak na dalszy rozwój platformy JavaFX wpłynie przejęcie firmy Sun przez Oracle, ogłoszone w kwietniu.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar szel
    szel

    O, dzięki. Widziałem już gdzieś news o tej wersji JavaFX, ale dopiero tu przeczytałem, że jest też wreszcie wersja dla Linuxa. Pod Netbeansem bez problemu instaluje się spod opcji Plugins.

    1. Awatar cofko
      cofko

      Fakt, ogólnie NetBeans (przynajmniej wersja nightly) wspiera kilka ciekawych języków – Erlanga czy Scalę. Dobrze z ich strony, że za pomocą tego IDE mam pod ręką możliwość eksperymentów z nieco egzotycznymi językami.

      1. Awatar clondike
        clondike

        I groovy! Chyba że groovy nie jest już egzotyczny, a jest po prostu miłą miłym dodatkiem do Javy :).

        1. Awatar cofko
          cofko

          Czy ja wiem, Grooby to jeden z kolejnych języków obsługiwanych przez JVM, ale fakt, ma nieco ze składni Javy chociaż bliżej mu do Ruby'iego.

        2. Awatar clondike
          clondike

          To właśnie w nim jest piękne – nic nie musisz robić, jeśli znasz Javę, a dostajesz np. dynamiczne typowanie, łatwe mapy haszujące czy automatyczne gettery/settery. I bez problemu łączysz klasy z groovy z klasami javy, i na odwrót.

    2. Awatar dgd
      dgd

      W końcu nie trzeba będzie "hackować" wersji pod MacOSX, żeby mieć wsparcie dla JFX pod Netbeansem w Linuksie. Miło ze strony Suna.

  2. Awatar Mazur
    Mazur

    Brawo, czekałem na tego newsa.

  3. Awatar Theq
    Theq

    To to jeszcze nie umarło? Rynek jest już dawno zajęty przez Flex'a i Silverlight'a a pierwsze wydanie odstraszyło chyba wszystkich, którzy wiązali z tym jakąś nadzieje.

    1. Awatar cofko
      cofko

      Z Silverlightem raczy Pan żartować… Do tej pory widziałem go na stronach MS i kilku firmych specjalizujących się w .NET, ale nie w prawdziwym świecie.

  4. Awatar JCoder
    JCoder

    Nie raz już w historii spóźniony gracz zdobywał większy kawałek tortu niż ci, co byli na początku. JavaFX jest we wczesnym etapie rozwoju, ale ma większy potencjał niż Flash (przede wszystkim porządny runtime, a nie zabawkowy interpreter) i łatwiej się w tym programuje.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *