Krytyka uczelni po fałszywej panice związanej z Ebolą w teście phishingowym

Edukacja w zakresie bezpieczeństwa IT jest niezwykle ważna, jednak czasem niektóre metody mogą wywołać zupełnie odwrotny efekt od zamierzonego. Przykładem takiej sytuacji jest incydent, który niedawno miał miejsce na jednym z amerykańskich uniwersytetów.

Falszywy alarm o Eboli

W ramach wewnętrznego testu phishingowego, władze uczelni postanowiły zainicjować symulację dotyczącą fałszywej epidemii Eboli. Uczniowie oraz pracownicy dostali e-maile, które rzekomo informowały o zagrożeniu związanym z wirusem Ebola oraz zalecały działania mające na celu ochronę przed tą chorobą. Niestety, zamiast edukować, akcja ta wywołała panikę wśród społeczności akademickiej.

Reakcje społeczności akademickiej

Jak podkreślił jeden z studentów, „Informacja o Eboli była przerażająca i nie była odpowiednio zakomunikowana. W takich sytuacjach zwykle człowiek wpada w panikę, zwłaszcza gdy chodzi o zdrowie”. Wiele osób odczuwało niepokój i obawę o swoje życie i zdrowie, co w obliczu pandemii COVID-19 miało szczególne znaczenie.

Ponadto, niektórzy z pracowników zauważyli, że tego typu testy powinny być przeprowadzane z większą troską i odpowiedzialnością. „Testy phishingowe powinny edukować, a nie wprowadzać w błąd i wywoływać strach” – powiedział jeden z wykładowców.

Problematyczne podejście do edukacji

Jak wskazują eksperci ds. bezpieczeństwa, skuteczne testy phishingowe powinny być przemyślane i dobrze zaplanowane. Użycie groźnych scenariuszy, takich jak wspomniana epidemia Eboli, jest nie tylko nieetyczne, ale także może doprowadzić do szybkiej erozji zaufania do instytucji. „Szkolenie powinno polegać na wyjaśnianiu zagrożeń i formowaniu zdrowych nawyków, a nie na straszeniu ludzi” – podkreśla specjalista z zakresu cyberbezpieczeństwa.

Alternatywne metody szkoleniowe

Na szczęście wiele instytucji edukacyjnych oraz firm dostrzega, jak delikatny jest to temat. Zamiast wprowadzać studencką społeczność w panikę, coraz częściej wykorzystywane są metody grywalizacyjne, które angażują uczestników, ucząc ich rozpoznawania zagrożeń w sposób bezpieczny i komfortowy.

Podsumowanie

Incydent z uniwersytetem pokazuje, jak ważne jest natychmiastowe przemyślenie i ocena metod edukacyjnych w zakresie bezpieczeństwa IT. Zamiast straszenia pracowników i studentów, instytucje powinny mieć na celu skuteczne nauczanie o zagrożeniach w bezpieczny i odpowiedzialny sposób. Tylko wtedy można stworzyć prawdziwie informowaną społeczność, gotową na wyzwania współczesnego świata technologii.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *