25 marca podczas Game Developers Conference w San Francisco fundacja Mozilla oraz grupa Khronos ogłosiły podjęcie wspólnych działań na rzecz wprowadzenia akceleracji 3D do przeglądarek internetowych. Rozwiązanie to pozwoli tworzyć aplikacje webowe wykorzystujące sprzętową akcelerację 3D przy użyciu JavaScript.
Sukces inicjatywy wydaje się przesądzony, gdy spojrzy się na zaangażowane podmioty. Grupa Khronos to twórcy standardu OpenGL. Mozilli chyba nie trzeba nikomu przedstawiać. Swoje wsparcie dla projektu zadeklarowało Google. Każda firma i organizacja, która będzie chciała przyłączyć się do prac nad standardem jest mile widziana.
Na podstawie informacji podanych przez grupę Khronos pierwszej edycji standardu możemy spodziewać się w przeciągu najbliższych 12 miesięcy. Standard będzie otwarty. Przy jego tworzeniu można spodziewać się współpracy z W3C i WHATWG.
Podjęcie tematu przez ww. organizacje wydaje się następstwem działań podjętych samodzielnie przez Vladimira Vukićevića – twórcy Canvas:3D, którego zdanie o tej inicjatywie znajdziemy na jego blogu.
Swoje eksperymentalne podejście do tematu akceleracji 3D w obrębie obiektu canvas przeprowadziła także Opera. Niestety rozwiązania Opery i Vlada nie są kompatybilne – miejmy nadzieję, że inicjatywa Mozilli i grupy Khronos odmieni tę sytuację.
Zainteresowanym tematem 3D w obrębie przeglądarek polecam także zapoznanie się z wiki Mozilli o Canvas:3D, przetestowanie Canvas:3D samemu – także przy użyciu rozwijanej już biblioteki C3DL.
Dodaj komentarz