Nazwa domeny a pozycjonowanie

Artykuł partnera

Firmowa strona internetowa jest obecnie podstawą rozpoznawalności w sieci. Te najlepsze są nie tylko atrakcyjne dla internautów, ale także dla algorytmów Google, dlatego, aby wybić się na tle konkurencji, potrzebna jest implementacja SEO oraz pozycjonowanie.

Tu pojawia się pytanie o samą nazwę domeny: czy ma ona w ogóle jakiekolwiek znaczenie? Okazuje się, że ma i to całkiem spore. Jest to jeden z ponad 200 czynników wpływających na pozycjonowanie strony. Jaka dokładnie istnieje między nimi zależność?

Z czego składa się nazwa domeny?

Nazwa domeny musi być przemyślana. Dlaczego? Ponieważ nie można jej zmienić. Raz wykupiona pozostanie wizytówką firmy na zawsze, pod warunkiem, że jest regularnie opłacana, o czym na szczęście wielokrotnie przypominają rejestratorzy.

Domena składa się z dwóch elementów: nazwy i rozszerzenia. Pierwsza część odnosi się do profilu firmy, a druga zwykle ustalana jest dla danego państwa, co wcale nie oznacza, że firmy działające w Polsce muszą posiadać domenę o końcówce .pl. Dobrze dobrana domena zwiększy pozycję strony w wynikach wyszukiwania.

Domenowe mity

Słowa kluczowe w nazwie

Na przestrzeni ostatnich lat zdążyło uformować się kilka mitów na temat domen, które szkodzą rankingowi strony. Jednym z nich jest fraza kluczowa w nazwie. Ekspert z warszawskiej agencji MiroMind podaje, że do roku 2012 faktycznie gwarantowało to lepsze pozycjonowanie, ale Google zmieniło wytyczne algorytmu i od tego czasu EMD (Exact Match Domain) tylko szkodzi.

Wiek domeny

Kolejnym przekłamaniem jest wierzenie, że wiek domeny ma znaczenie. Niestety nie. Oczywiście taka domena może dać klientowi przewagę w postaci wyższej pozycji w wynikach wyszukiwania, ale nie chodzi tutaj o jej wiek, a ilość linków przychodzących. Dlatego jedyne, co ma znaczenie to profil backlinków.

.pl tylko dla Polaków

Większość osób uważa, że prowadząc firmę w Polsce, są zmuszeni do kupna domeny z rozszerzeniem .pl. Prawda jest taka, że nie ma to znaczenia, ponieważ algorytmy Google potrafią zidentyfikować profil działalności oraz docelową grupę odbiorców na podstawie wielu czynników znajdujących się na stronie. Rozszerzenie .pl może ewentualnie zwiększyć “klikalność” (CTR).

Brand signals

Ostatnimi czasy dużo słyszy się o brandingu i jego znaczeniu w promowaniu firmy. Okazuje się, że również algorytmy Google zaczęły doceniać ten aspekt, wprowadzając do kodu tzw. brand signals.

Za każdym razem, gdy w sieci pojawia się nazwa firmy, poprawia się jej pozycja w wynikach wyszukiwania. Oznacza to, że warto jak najczęściej używać swojej marki na stronie, również w nazwie domeny.

Składowe dobrej nazwy

Dobra domena powinna być przede wszystkim krótka i łatwa do zapamiętania. To taka złota zasada marketingowa, która dotyczy nie tylko nazw stron, ale również sloganów czy reklam. Dlatego lepiej zapomnieć o długich adresach, na które składa się kilka wyrazów, nawet jeśli są one oddzielone myślnikami.

Obecnie dobrą praktyką jest ograniczenie się tylko do nazwy firmy w domenie, ale dostosowanie meta opisu i tytułu tak, aby wyjaśniały, jaka jest jej działalność. Trzeba pamiętać również o rezygnacji z polskich znaków, bo takie strony pozycjonuje się trudniej.

Rozszerzenie nie ma większego znaczenia, jeśli chodzi o lokalizację firmy w konkretnym kraju, ale warto wybrać takie, które wygląda atrakcyjnie wraz z nazwą domeny. Wiele stacji telewizyjnych korzysta na przykład z rozszerzenia .tv, które należy do wysp Tuvalu na Pacyfiku, ale w tym przypadku idealnie pasuje do profilu działalności.

Warto również korzystać z certyfikatu SSL, który zabezpiecza wrażliwe dane użytkowników. To absolutna podstawa, szczególnie gdy firmą jest sklep internetowy. Bardzo często można go zakupić wraz z domeną, co znacznie oszczędza czas (przekierowywanie linków z http na https).

Nazwa domeny ma całkiem spore znaczenie podczas pozycjonowania. Prawidłowo dobrana pozwoli uzyskać stronie wyższą pozycję. Trzeba oczywiście pamiętać o wielu innych czynnikach, bo sama nazwa domeny niczego nie gwarantuje. Jednak w połączeniu z odpowiednią optymalizacją ma szansę wznieść się w internetowe przestworza i swobodnie dryfować ponad konkurencją.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *