Tablety i smartfony są coraz częściej kupowanymi urządzeniami. Tę tezę udowadniają progrnozy firm badawczych takich jak NPD DisplaySearch, Strategy Analytics czy IDC. To kolejne dowody na to, że era post-PC zbliża się wielkimi krokami. Pozostają jednak pytania czy trend wzrostowy utrzyma się i czy rynek wcześniej nie zostanie przesyconym, tak jak ma to miejsce teraz w przypadku komputerów osobistych.
Według firmy NPD DisplaySearch sprzedaż tabletów wzrośnie z liczby 72,7 miliona sztuk w 2011 roku do aż 383,3 milionów sztuk w 2017 roku. Dzieje się tak, gdyż popyt na tego typu urządzenia jest napędzany poprzez stabilny wzrost sprzedaży na dojrzałych rynkach. Coraz szybsze tempo wzrostu sprzedaży na rynkach wschodzących jest kluczem do sukcesu urządzeń mobilnych, gdyż w roku 2017 mają one odpowiadać za kupno 46% nowych urządzeń w porównaniu do 36% w 2011 roku.
Monopol iPada skończył się już jakiś czas temu. Teraz firmy takie jak Samsung, Asus, Acer czy HP konkurują z Apple na rynku tabletów przy użyciu systemu Android. Chociaż wzrost sprzedaży tabletów z systemem Android jest coraz większy, to jednak firma NPD DisplaySearch twierdzi, że do 2017 roku dominować będzie nadal iPad. W odebraniu tytułu najczęściej wybieranego systemu operacyjnego dla tabletów pomagać Androidowi będzie Windows 8, który pomimo zauważalnego wzrostu będzie musiał zadowolić się trzecim miejscem.
Według badań NPD DisplaySearch, premiera Windows 8 przyczyni się do wzrostu liczby urządzeń opartych o architekturę x86, jednak nie będzie to ilość pozwalająca chociażby zbliżyć się do konkurencji opartej o procesory ARM. Wzrost liczby urządzeń opartych o x86 prawdopodobnie przyczyni się do spadku cen produkcji, co w przyszłości może przełożyć się na sukces, jednak NPD DisplaySearch nie przewiduje tego przed 2017 rokiem.
Nie tylko badania NPD DisplaySearch prognozują sukces urządzeń mobilnych. Również firma badawcza IDC opublikowała raport, który jest argumentem na nadchodzącą erę post-PC. Z danych zebranych przez IDC wynika, że pierwszy kwartał 2013 roku przyniósł na rynek 419 milionów urządzeń, z czego 216 milionów stanowiły smartfony, co jest wzrostem aż o 42% w porównaniu z analogicznym okresem w 2012 roku. Po raz pierwszy w historii zostało wyprodukowanych więcej smartfonów, niż tzw. dumbphonów lub ficzerphonów. Jak widać czasy, gdy telefon służył jedynie do dzwonienia i wysyłania wiadomości odchodzą szybko w zapomnienie.
Przy tej historycznej chwili warto przyjrzeć się, jak wygląda obecnie rynek. Wśród producentów pod względem ilości dostarczonych urządzeń króluje Samsung. W sumie dostarczył on 115 milionów urządzeń, co świadczy o wzroście na poziomie 23 procent. Jest to więcej, niż trzej kolejni producenci razem wzięci. Na drugim miejscu znalazła się Nokia, która wyprodukowała 62 miliony telefonów komórkowych. Jest to spadek o około 25 procent, jednak sytuacja w przypadku Nokii wygląda coraz lepiej, a fińska firma odbija się od dna głównie za sprawą sukcesów swoich smartfonów z serii Lumia. Ostatnie miejsce na podium zajmuje Apple wraz z 37,4 milionami sztuk iPhone’ów. Jest to pierwszy raz od 2009 roku, kiedy to Apple odnotowało jednocyfrowy wzrost – 6,6 procent więcej niż rok wcześniej. Miejsce czwarte zajmuje LG, a piąte ZTE.
Prognozy NPD Display Search częściowo sprawdzają się, gdyż sytuacja na rynku tabletów jest bardzo ciekawa. Raport firmy Strategy Analytics wskazuje, iż w pierwszym kwartale 2013 roku na półki sklepowe trafiło dwa razy więcej urządzeń, niż w analogicznym kwartale 2012 roku – 40,6 miliona kontra 18,7 miliona. iPady wciąż królują, chociaż podaż wzrosła z 11,8 do 19,5 miliona, to jednak ich ogólny udział w rynku zmalał z 63,1 do 48,2 procent. Udział Androida na rynku jest niemal trzykrotnie większy (17,6 milionów w porównaniu do 6,4 milionów rok temu) zwiększając tym samym swój udział do 43,4 procent. Ocena Surface firmy Microsoft jest trudna. Z jednej strony gigant z Redmond wyprodukował 3 miliony tabletów Surface RT, co odpowiada około 7,5 procent rynku, z drugiej jednak strony wiele z tych trzech milionów pozostało na półkach dzięki Surface Pro, którego wyników sprzedaży jeszcze nie posiadamy.
Jak widać na powyższych liczbach i prognozach, trwa zacięta walka producentów, na czym możemy skorzystać my – konsumenci. Jeżeli Apple chce utrzymać swoją pozycję, to musi zaskoczyć, co będzie bardzo trudnym. Nokia próbuje odzyskać swoją pozycję, czego szczerze jej życzę i czekam na jakiś tablet od tej firmy, który na pewno przyczyniłby się do wzrostu udziału Windows 8 na rynku. Moim zdaniem era post-PC zaczyna być już faktem, przy czym warto przypomnieć, że era ta nie oznacza, że odrzucimy klasyczne komputery – przeciwnie, uzupełnimy je o urządzenia mobilne.
Orginał artykułu opublikowałem na hea7en.info, gdzie znajdują się również wykresy danych wymienianych w powyższym tekście.
Dodaj komentarz