Z badania przeprowadzonego przez Kaspersky Lab wraz z B2B International latem 2013 r. wynika, że 41% użytkowników, którzy stracili pieniądze w wyniku finansowych cyberoszustw, nigdy nie odzyskało ani grosza ze swojej własności.
W teorii, gdy oszustom uda się ukraść pieniądze z banku lub konta służącego do dokonywania e-płatności, środki te mogą zostać zwrócone przez bank – w ramach postępowania sądowego lub śledztwa policyjnego. Jednak, jak wykazało badanie Kaspersky Lab, użytkownicy nie mają gwarancji, że tak się stanie. Tylko 45% ankietowanych, którzy ucierpieli w wyniku oszustwa online, odzyskało w pełni skradzione pieniądze. Dalsze 14% odzyskało jedynie część, natomiast aż 41% badanych nie otrzymało absolutnie żadnego zwrotu skradzionej własności.
Zgodnie z informacjami udzielonymi przez 33% ofiar, pieniądze najczęściej były niemożliwe do odzyskania, gdy zostały skradzione w trakcie operacji płatności elektronicznej. W 17% przypadków pieniądze zniknęły podczas wykonywania transakcji bankowych online, a 13% poszkodowanych straciło swoje środki korzystając ze sklepów internetowych. Banki i sklepy online zwracają pieniądze oszukanym klientom znacznie częściej niż np. systemy e-płatności: ogólnie, tylko 12% użytkowników otrzymało pełny zwrot aktywów straconych w ramach tego typu usług. Tylko jeden na dziesięciu ankietowanych miał na tyle szczęścia, by odzyskać wszystkie stracone pieniądze.
Jednocześnie, wielu użytkowników ma pewność, że ich transakcje są odpowiednio chronione przez dostawców wspomnianych usług. 45% respondentów uważa, że bank jest odpowiedzialny za zwrot pieniędzy straconych w wyniku oszustw we wszelkich operacjach finansowych online, a wg 45% banki powinny dostarczać bezpłatne narzędzia pozwalające zabezpieczać transakcje w internecie. Niestety, organizacje te nie zawsze są skłonne oferować zabezpieczenia na odpowiednio wysokim poziomie – z technicznych i innych powodów. Sprawia to, że ataki na operacje finansowe online są jeszcze bardziej atrakcyjne dla cyberprzestępców. Na szczęście, istnieją metody pozwalające na poprawę tej sytuacji.
Jak zwiększyć bezpieczeństwo transakcji online
Idealnym sposobem na poprawę bezpieczeństwa podczas wykonywania operacji finansowych online jest skorzystanie ze skutecznego rozwiązania antywirusowego, a najlepiej z rozbudowanego pakietu ochronnego. Warto jednak pamiętać, że gdy cyberatak jest wycelowany bezpośrednio w pieniądze, ochrona „uniwersalna”, oferowana przez większość pakietów typu Internet Security, może okazać się niewystarczająca. Aby maksymalnie zwiększyć zyski z ataków, cyberoszuści inwestują w specjalistyczne szkodliwe oprogramowanie, które jest bardzo trudne do wykrycia dla wielu rozwiązań antywirusowych. Cyberprzestępcy mogą się posunąć do kupienia technologii, która pozwoli im wykorzystać niezałatane jeszcze luki w zabezpieczeniach popularnych aplikacji (takich jak Adobe Reader czy Oracle Java) lub do tworzenia wiernych kopii systemów bankowości czy też płatności online, a to jedynie czubek góry lodowej – arsenał dostępny dla przestępców jest znacznie bardziej bogaty.
Biorąc pod uwagę cechy szczególne oszustw online, eksperci z Kaspersky Lab opracowali unikatową technologię „Bezpieczne pieniądze”, która chroni komputery przed atakami finansowymi. Bezpieczne pieniądze to zestaw wysokiej klasy mechanizmów, aktywowanych automatycznie za każdym razem, gdy użytkownicy korzystają z banku, płatności lub sklepu online. Zintegrowany, wielopoziomowy system weryfikacji pozwala na sprawdzanie autentyczności stron, na które wchodzą użytkownicy, co zapewnia ochronę przed atakami phishingowymi, wykorzystującymi podrobione strony WWW. Użytkowników chroni także specjalny tryb bezpiecznego przeglądania stron oraz mechanizm wykrywający ataki wykorzystujące luki w zabezpieczeniach aplikacji i systemu operacyjnego. Technologia „Bezpieczne pieniądze” jest także wyposażona w metody zapewniające ochronę przed szkodliwymi programami, które przechwytują znaki wprowadzane z klawiatury komputera.
Połączenie wszystkich mechanizmów wchodzących w skład technologii „Bezpieczne pieniądze” zapewnia maksymalną ochronę bankowości i transakcji finansowych online. Technologia jest dostępna w produktach Kaspersky Internet Security oraz Kaspersky PURE 3.0 przeznaczonych dla użytkowników domowych. Wejdzie ona także w skład Kaspersky Internet Security multi-device, rozwiązania zapewniającego ochronę wieloplatformową dla rożnych rodzajów urządzeń, którego premiera odbędzie się we wrześniu 2013 r.
Informację można wykorzystać dowolnie z zastrzeżeniem podania firmy Kaspersky Lab jako źródła.
Wszystkie informacje prasowe Kaspersky Lab Polska są dostępne na stronie http://www.kaspersky.pl/news.
Dodaj komentarz