Projekt Mono, którego celem jest opracowanie otwartej wieloplatformowej implementacji, stworzonego przez Microsoft, frameworka .Net, doczekał się wersji 2.4. Równocześnie wydane zostało MonoDevelop 2.0.
Główny programista, Miguel de Icaza, informuje na swoim blogu, że najważniejsze zmiany dotyczą przyspieszenia Mono. Poprawiono wsparcie dla instrukcji SIMD oraz działanie aplikacji wielowątkowych. Ulepszono również działanie kontrolki DataGridView.
Częścią składową projektu jest środowisko programistyczne MonoDevelop, wspierające tworzenie aplikacji z wykorzystaniem GTK#. W wydanej właśnie wersji drugiej, zyskało ono znakomitego debuggera. Pojawił się również plugin oferujący wstępną obsługę języka Vala, którego składnia przypomina C#. Zaletą Vali jest fakt, iż napisany w nim kod, jest kompilowany do C, co umożliwia łatwe linkowanie go z całym mnóstwem bibliotek napisanych w tym języku i późniejszą kompilację do postaci binarnej (w odróżnieniu od bytecodu, który wymaga interpretera, co zwykle wiąże się z pewną utratą wydajności).
Kolejną nowością w MonoDevelop jest tryb edycji w stylu Vi. Dodano obsługę schematów kolorów. Ulepszono podpowiadanie składni, które teraz wspiera C# 3.0. Poprawiło się również wsparcie znaczników XML.
Projekt Mono w ciągu kilku lat rozwinął się bardzo i dziś jest już w pełni funkcjonalnym frameworkiem. Stworzono w nim kilka popularnych i lubianych aplikacji, w tym odtwarzacz Banshee oraz GNOME Do. Pełna informacja o wydaniu jest dostępna tutaj.
Tym razem informacja zupełnie serio 😉
Dodaj komentarz