O tym że Windows 8 będzie bardzo mocno zintegrowany z Windows Phone 8 Microsoft mówił wielokrotnie. Systemy będą mały wspólne API dla programistów, wspólne konto live, synchronizację ustawień a nawet wspólne jądro systemowe. Okazuje się jednak że integracja będzie tak mocna że programiści WP8 będą musieli zainstalować Windows 8
Do tej pory pisać aplikacje dla Windows Phone 7 można było poziomu systemu Windows 7 oraz Windows Vista (co ciekawe nie był wspierany Windows 8). Wymagana była karta graficzna DX10 ponieważ emulator korzystał z akceleracji GPU by zapewnić wydajne działanie pisanych gier. Nie były to wysokie wymagania. Praktycznie każdy komputer z ostatnich 5 lat spełniał te wymogi. Narzędzia programistyczne były darmowe. Jedynym kłopotem była konieczność rejestracji konta deweloperskiego co kosztowało 100 dolarów.
Microsoft kilka dni temu zapowiedział konferencję Windows Phone Developer Summit która odbędzie się 20-go czerwca. Dokładnie w tydzień po konferencji Apple WWDC oraz na kilka dni przez Google IO. Podczas tej konferencji zostanie po raz pierwszy zaprezentowany Windows Phone 8 Apollo oraz pojawi się SDK 8.0 dla programistów. Tak by każdy programista miał czas przygotować się do premiery systemu i skorzystać z nowego API w swoich aplikacjach. Sporym zaskoczeniem jednak okazały się wymagania minimalne samego SDK (wyciekł zrzut ekranu z chińskiej wersji):
“Windows 8 Release Preview Escrow 8370 is now available for download. Essential for all WP8 developers. Both the Developer Preview and Consumer Preview released previously does not support the development of WP8 apps (Apollo SDK cannot be run on Windows 7).”
Z tej krótkiej notki można się sporo dowiedzieć. Jak widać integracja pomiędzy systemami Windows 8 oraz Windows Phone 8 będzie wyjątkowo mocna. Systemy będą uzależnione od wspólnego API do tego stopnia że nie będzie możliwości emulowania go pod Windows 7. Prawdopodobnie więc chodzi tu o WinRT czyli nowe API silnie zintegrowane z jądrem systemu Windows 8. Z jednej strony to dobra informacja ponieważ ułatwi pisanie wspólnych aplikacji pomiędzy systemami oraz będą one znacznie szybsze (WinRT działa szybciej niż zwykłe maszyny wirtualne lub Silverlight). Z drugiej strony to niestety kolejne wydatki na jakie muszą się przygotować deweloperzy. Do kosztu 100 dolarów za konto deweloperskie dochodzi konieczność migracji na Windows 8. Koszt takiej migracji to minimum 150 dolarów nie licząc problemów ze zmianą systemu.