Neil Cafferkey – programista z zespołu systemu AROS opublikował raport na temat stanu prac nad projektem w roku 2010. Rok ten upłynął m.in. pod znakiem portów na nowe platformy, usprawnień sterowników graficznych, powstania stosu WiFi oraz nowej dystrybucji.
AROS 68k i inne nowe platformy
Wraz z rozwojem samodzielnego portu systemu dla oryginalnych komputerów Amiga został otwarty ważny rozdział w historii systemu AROS. Powinno to również zainteresować osoby korzystające w celu uruchomienia starych aplikacji dla Amigi z emulatora WinUAE. Osiągnięty poziom zgodności ROMu AROSa pozwala uruchomić nawet oryginalne dyskietki ze starym Workbenchem w wersji 1.3. Rozwój ten będzie również prowadzić do lepszej integracji AROSa z oryginalnym oprogramowaniem dla Amigi między innymi na platformie x86.
Wsparcie AROSa dla różnych platform uległo dalszej dywersyfikacji. Pojawił się port systemu hostowany na linuksie dla platformy ARM, oraz nowa wersja hostowana na Mac OS X. AROS obsługuje trzy różne architektury CPU, może też wkrótce stać się jeszcze bardziej przenośny w wyniku rozwoju ostatnich portów dla systemów iOS i Android.
Grafika
Na platformie x86 dużo się dzieje również z grafiką. Sterownik Intel GMA wspiera teraz szerszą gamę chipsetów oraz pracuje na wbudowanych ekranach LCD laptopów i monitorach zewnętrznych. Poprawiono sterowniki Nouveau i Gallium dla kart graficznych nVidia, które działają teraz znacznie szybciej. Są to pierwsze sterowniki ze sprzętową akceleracją alfa-blendingu.
AROS odziedziczył również po Amidze cechę polegającą na obsłudze przeciągania i przewijania ekranu w większość natywnych sterowników graficznych. Należą do nich sterowniki dla kart nVidia, chipsetów Intel GMA oraz sterownik VESA.
Oprócz sterowników AROS otrzymał dodatkowe biblioteki graficzne – egl i openvg. Pierwsza wprowadza przenośną inicjalizację GL oraz interfejsy do zarządzania oknami, a druga jest biblioteką grafiki wektorowej przyspieszoną za pomocą Gallium. Port biblioteki SDL został dopracowany poprzez usprawnienia w integracji z biblioteką GL szczególnie odczuwalną w grach.
Sieci bezprzewodowe
Osiągnięto dwa ważne cele w zakresie wsparcia sieci w laptopach. Po pierwsze, do AROSa został dodany nowoczesny i bezpieczny bezprzewodowy stos sieciowy. Pierwszy sterownik korzystający z tej infrastruktury obsługuje wiele popularnych kart z chipsetem Atheros. Po drugie, zostało dodane wsparcie dla różnorodnych mobilnych usług szerokopasmowych korzystających z urządzeń USB.
Pozostałe usprawnienia
Poprawiono wsparcie dla debugowania i raportowania błędów. Ułatwiono rozwiązywanie problemów z wykorzystywaniem pamięci oraz innych zasobów przez aplikacje poprzez ułatwienie ich wykrycia i przekazania odpowiedniej informacji deweloperom. Obsługa systemu plików FAT otrzymała kilka ważnych poprawek, natywne sterowniki graficzne są teraz aktywowane dzięki automatycznemu wykrywaniu kart graficznych, a sterowniki dźwięku AC97 i HDAUDIO nie wymagają już ręcznej konfiguracji przed użyciem. AROS nareszcie umożliwił zmianę standardowego wskaźnika myszy, może być on zastąpiony innym wybranym w nowym programie preferencji wskaźnika, a aplikacje mogą zmienić go w zależności od sytuacji. Powłoka AROSa stała się bardziej wyrafinowana – ma teraz przewijanie historii, wsparcie dla większej liczby trybów i znacznie mniej błędów. Poprawiono również szybkość obsługi tematów dla graficznego interfejsu systemu oraz poprawiono wsteczną zgodność systemu przez przekształcenie Reginy w bardziej kompletny klon ARexx-a.
Dalszy rozwój wydarzeń
AROS ma teraz swoją trzecią dystrybucję dostępną oprócz regularnie aktualizowanych Icaros Desktop i AROS-Broadway. Dystrybucja AspireOS skierowana jest głównie do użytkowników netbooków Acer Aspire One A110 i A150, ale może być również wykorzystana przez użytkowników pozostałych komputerów poszukujących lżejszej dystrybucji.
W ostatnich miesiącach do listy dostępnego oprogramowania dla AROSa dodano wiele nowych aplikacji i gier. Z aplikacji warto wymienić AmiFig, Protrekkr oraz Open Universe. Natomiast pośród gier 3D znalazły się takie tytuły jak Cube, AssaultCube i Super Tux Kart (z popularnym samochodem kitty!). Pojawiło się także wiele gier 2D, takich jak np. Giana’s Return oraz Mega Mario. Udostępniono również kilka emulatorów, by gracze zainteresowani starymi tytułami również mogli nacieszyć się systemem AROS.
Więcej informacji na temat systemu AROS, którego celem jest maksymalna kompatybilność z AmigaOS 3.1 można znaleźć na stronie projektu.
korekta i skład – sirmacik
Dodaj komentarz