2010 był dobrym rokiem dla systemu AROS

Neil Cafferkey – programista z zespołu systemu AROS opublikował raport na temat stanu prac nad projektem w roku 2010. Rok ten upłynął m.in. pod znakiem portów na nowe platformy, usprawnień sterowników graficznych, powstania stosu WiFi oraz nowej dystrybucji.

AROS 68k i inne nowe platformy

AROS mascot Wraz z rozwojem samodzielnego portu systemu dla oryginalnych komputerów Amiga został otwarty ważny rozdział w historii systemu AROS. Powinno to również zainteresować osoby korzystające w celu uruchomienia starych aplikacji dla Amigi z emulatora WinUAE. Osiągnięty poziom zgodności ROMu AROSa pozwala uruchomić nawet oryginalne dyskietki ze starym Workbenchem w wersji 1.3. Rozwój ten będzie również prowadzić do lepszej integracji AROSa z oryginalnym oprogramowaniem dla Amigi między innymi na platformie x86.

Wsparcie AROSa dla różnych platform uległo dalszej dywersyfikacji. Pojawił się port systemu hostowany na linuksie dla platformy ARM, oraz nowa wersja hostowana na Mac OS X. AROS obsługuje trzy różne architektury CPU, może też wkrótce stać się jeszcze bardziej przenośny w wyniku rozwoju ostatnich portów dla systemów iOS i Android.

Grafika

Na platformie x86 dużo się dzieje również z grafiką. Sterownik Intel GMA wspiera teraz szerszą gamę chipsetów oraz pracuje na wbudowanych ekranach LCD laptopów i monitorach zewnętrznych. Poprawiono sterowniki Nouveau i Gallium dla kart graficznych nVidia, które działają teraz znacznie szybciej. Są to pierwsze sterowniki ze sprzętową akceleracją alfa-blendingu.

AROS odziedziczył również po Amidze cechę polegającą na obsłudze przeciągania i przewijania ekranu w większość natywnych sterowników graficznych. Należą do nich sterowniki dla kart nVidia, chipsetów Intel GMA oraz sterownik VESA.

Oprócz sterowników AROS otrzymał dodatkowe biblioteki graficzne – egl i openvg. Pierwsza wprowadza przenośną inicjalizację GL oraz interfejsy do zarządzania oknami, a druga jest biblioteką grafiki wektorowej przyspieszoną za pomocą Gallium. Port biblioteki SDL został dopracowany poprzez usprawnienia w integracji z biblioteką GL szczególnie odczuwalną w grach.

Sieci bezprzewodowe

Osiągnięto dwa ważne cele w zakresie wsparcia sieci w laptopach. Po pierwsze, do AROSa został dodany nowoczesny i bezpieczny bezprzewodowy stos sieciowy. Pierwszy sterownik korzystający z tej infrastruktury obsługuje wiele popularnych kart z chipsetem Atheros. Po drugie, zostało dodane wsparcie dla różnorodnych mobilnych usług szerokopasmowych korzystających z urządzeń USB.

Pozostałe usprawnienia

Poprawiono wsparcie dla debugowania i raportowania błędów. Ułatwiono rozwiązywanie problemów z wykorzystywaniem pamięci oraz innych zasobów przez aplikacje poprzez ułatwienie ich wykrycia i przekazania odpowiedniej informacji deweloperom. Obsługa systemu plików FAT otrzymała kilka ważnych poprawek, natywne sterowniki graficzne są teraz aktywowane dzięki automatycznemu wykrywaniu kart graficznych, a sterowniki dźwięku AC97 i HDAUDIO nie wymagają już ręcznej konfiguracji przed użyciem. AROS nareszcie umożliwił zmianę standardowego wskaźnika myszy, może być on zastąpiony innym wybranym w nowym programie preferencji wskaźnika, a aplikacje mogą zmienić go w zależności od sytuacji. Powłoka AROSa stała się bardziej wyrafinowana – ma teraz przewijanie historii, wsparcie dla większej liczby trybów i znacznie mniej błędów. Poprawiono również szybkość obsługi tematów dla graficznego interfejsu systemu oraz poprawiono wsteczną zgodność systemu przez przekształcenie Reginy w bardziej kompletny klon ARexx-a.

Dalszy rozwój wydarzeń

AROS ma teraz swoją trzecią dystrybucję dostępną oprócz regularnie aktualizowanych Icaros Desktop i AROS-Broadway. Dystrybucja AspireOS skierowana jest głównie do użytkowników netbooków Acer Aspire One A110 i A150, ale może być również wykorzystana przez użytkowników pozostałych komputerów poszukujących lżejszej dystrybucji.

W ostatnich miesiącach do listy dostępnego oprogramowania dla AROSa dodano wiele nowych aplikacji i gier. Z aplikacji warto wymienić AmiFig, Protrekkr oraz Open Universe. Natomiast pośród gier 3D znalazły się takie tytuły jak Cube, AssaultCube i Super Tux Kart (z popularnym samochodem kitty!). Pojawiło się także wiele gier 2D, takich jak np. Giana’s Return oraz Mega Mario. Udostępniono również kilka emulatorów, by gracze zainteresowani starymi tytułami również mogli nacieszyć się systemem AROS.

Więcej informacji na temat systemu AROS, którego celem jest maksymalna kompatybilność z AmigaOS 3.1 można znaleźć na stronie projektu.

korekta i składsirmacik

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

14 odpowiedzi na „2010 był dobrym rokiem dla systemu AROS”
  1. Awatar Gall
    Gall

    Odrobinę poprawiony wynik działania translatora?

    1. Awatar sirmacik
      sirmacik

      Przeprowadziłem korektę newsa. @arospl mam ogromną prośbę, żeby kolejne publikowane przez Ciebie newsy miały bardziej czytelny kod (tzn. nie składały się z jednej megalinijki). To bardzo ułatwia korektę i przekładanie polskiego tłumaczenia na język Polski.

      1. Awatar arospl
        arospl

        jeszcze widzę parę błędów, poprawię… No cóż tekst jest dość długi i trudno mi było wyłapac wszystko

        1. Awatar sirmacik
          sirmacik

          Dla usprawnienia dalszej pracy nad kodem wystarczy dać enter przed nagłówkami i akapitami. Zwróć uwagę na to jak on obecnie wygląda.

          Wiem, że obecny edytor WYSIWG wiele nie ułatwia, więc polecam jego wyłączanie,

          1. Awatar arospl
            arospl

            nie będę ukrywał, że wygląda teraz lepiej 🙂

  2. Awatar arospl
    arospl

    tak, a dlaczego nie? 🙂

    1. Awatar sirmacik
      sirmacik

      Ponieważ nie stoi to na poziomie publikowanych w naszym serwisie newsów.

      1. Awatar arospl
        arospl

        Twoja uwaga dotyczy użytego pierwotnie narzędzia (w takim razie nie rozumiem), czy poziomu dalszej obróbki (tu może być mi jedynie przykro, że nie znalazłem lepszych słów)

      2. Awatar arospl
        arospl

        W każdym razie dziękuję za korektę. Postaram się bardziej następnym razem 🙂

  3. Awatar Amigowiec
    Amigowiec

    Pójdzie Superfrog na arosa?

    1. Awatar Grzegorz K.
      Grzegorz K.

      Superfrog powinien raczej pójść na szczaw w końcu 😉

  4. Awatar tanaka
    tanaka

    <trollmode>
    Okno może już wystawać poza krawędź ekranu? Czy w ramach zapewnienia kompatybilności z layers.library w os 3.1 nadal nie może?
    </trollmode>

    1. Awatar forest
      forest

      Może wystawać. A nie mogło?

    2. Awatar Michal Schulz
      Michal Schulz

      Okno może wystawać poza krawędź okna już od bardzo dawna. Puryści pragnący poczuć się jak pod OS 3.1 mogą sobie ten "ficzer" wyłączyć 😛

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *