Tak, jak szybko zmienia się moda, tak zmieniają się trendy w projektowaniu stron www. Ostanie półtora roku to czas szczególnie dynamicznych zamian – nie tylko w zakresie wizualnym, ale także w dziedzinie użyteczności (user experience) serwisów www. Przedstawiamy najpopularniejsze trendy obowiązujące w roku 2015 oraz kreślimy kierunek, w którym webdesignerzy i graficy będą podążać w nadchodzącym roku.
Zmiany, zmiany, zmiany
Dynamiczne zmiany w dziedzinie projektowania witryn internetowych, które możemy obserwować mniej więcej od 2014 roku, wynikają przede wszystkim z coraz szerszego grona osób korzystających na co dzień z Internetu mobilnego. Liczba użytkowników kanału mobile przyrasta lawinowo – pod koniec 2014 roku z Internetu w komórce korzystało 30% użytkowników sieci, nieco ponad kwartał później (w kwietniu 2015), liczba użytkowników przeglądających witryny w mobile, przekroczyła liczbę osób korzystających z tradycyjnego PC.
Coraz powszechniejszy dostęp do Internetu mobilnego, wymusił pewne zmiany w projektowaniu stron www. Webdesignerzy stanęli przed koniecznością uproszczenia layout`u witryny oraz zbudowania intuicyjnego menu, ułatwiającego swobodne poruszanie się po stronie na niewielkim ekranie. Oto obowiązujące w 2015 roku trendy w webdesign.
Responsive Web Design
To technologia umożliwiająca projektowanie stron internetowych, których zwartość dostosowuje się automatycznie do rozmiaru ekranu, na którym witryna jest wyświetlana. Dzięki zastosowaniu RWD zyskujesz stronę, która równie dobrze prezentuje się na ekranie monitora, co telefonie czy tablecie. Decydując się na witrynę zaprojektowaną w RWD, zyskujesz intuicyjną w obsłudze stronę www, o identycznym wyglądzie, rozmieszczeniu elementów oraz menu, czytelnym i funkcjonalnym na każdym z urządzeń – co szczególnie istotne jest w popularnym zjawisku multiscreeningu (oglądam na komórce – porównuję na tablecie – kupuję korzystając z laptopa/PC).
One-Page Website
Czas to pieniądz. Zwłaszcza w sieci, gdzie ułamki sekund, decydują o tym, czy przykujesz uwagę klienta, wciągniesz go w swoją opowieść, zachęcisz do pozostania na stronie i podjęcia pożądanej przez Ciebie akcji – dokonania zakupu, złożenia zamówienia, zapisania do newslettera. Zdaniem ekspertów, każda konieczność dodatkowego kliknięcia, zwiększa ryzyko, że użytkownik opuści witrynę, dlatego tryumfy popularności święcą ostatnio scrollowane witryny – tzw. one-page website, które na stronie głównej (jedynej stronie serwisu) podają wszelkie informacje. Informacje i treść strony skomponowane są tak, by tworzyć spójną całość – układającą się we wciągająca historię.
Do lamusa historii odeszły strony www, zbudowane zgodnie z zasadą – wszelkie istotne informacje, powinny zostać zmieszczone powyżej tzw. „linii zanurzenia”. Częste korzystanie z urządzeń mobilnych, wyrobiło w użytkownikach nowy nawyk – scrollowanie. One-Page website doskonale wpisują się w tę tendencję.
Storytelling
Twoja strona internetowa powinna opowiadać historię, angażującą użytkowników. Suche, komunikaty reklamowe, chaotyczne rozmieszczenie elementów na stronie – to przeszłość. Dziś zawartość witryny internetowej powinna tworzyć spójną całość. Treść, obrazy, video i architektura strony www budują Twój wizerunek, markę oraz pomagają pozyskać uwagę i zaufanie klientów.
Duże foto
Obraz mówi więcej niż tysiąc słów. To prawda. Dobre zdjęcie przykuje uwagę szybciej niż wysokiej jakości tekst. Zasadę tę z powodzeniem wykorzystują projektanci stron www, wstawiając sugestywne zdjęcie jako tło witryny. W połączeniu z chwytliwym tekstem, powstaje nowoczesna, przykuwająca uwagę użytkowników witryna internetowa.
Angażujące video
Co bardziej przyciąga uwagę niż zdjęcie? Video. Współczesna technologia pozwala na zamieszczenie wysokiej jakości filmu w tle witryny internetowej. Dobrej jakości łącza internetowe, umożliwiają zastosowanie tego rozwiązania bez szkody dla prędkości ładowania się strony. Filmik już na „dzień dobry” informuje odwiedzającego stronę użytkownika o zastosowaniu produktu, korzyściach wynikających z zakupu/podjęcia współpracy z Twoją firmą, prezentuje osiągnięcia, wartości, idee bliskie firmie, a także wnętrze budynku i pracowników. Możliwości są nieograniczone – wszystko uzależnione jest od profilu firmy i wyobraźni twórców.
Flat Design
Piękno tkwi w prostocie – tak w skrócie można streścić współczesne trendy obowiązujące w projektowaniu witryn internetowych. Czym charakteryzuje się flat design? Zastosowaniem prostych, podstawowych kolorów. Zrezygnowano z cieni, gradientów. Stosuje się proste, czytelne czcionki. Layout strony powinien być czytelny, przejrzysty, funkcjonalny. Webdesignerzy mówią dziś zdecydowane nie barokowemu przepychowi na stronie! Minimalizm jest w cenie!
HTML 5
Rosnąca popularność kanału mobile, wyparła technologię Flash, która nie jest obsługiwana przez urządzenia mobilne. Dziś odchodzi się od animowanych elementów. Proste animacje na stronie zapewnia zastosowanie najnowszej wersji html – html5, która obsługiwana jest przez wszystkie urządzenia.
Szukasz wykonawcy strony www, który przygotuje witrynę zgodną z najnowocześniejszymi trendami i technologią? Zajrzyj na strony internetowe Gliwice. Agencja marketingowa GrupaTaka wie co w webdesignie jest najlepsze!
Dodaj komentarz