SUSE czasu rzeczywistego

Novell wydał po raz pierwszy “Linuksa czasu rzeczywistego”, czyli wersję SUSE wyspecjalizowaną jako system operacyjny dla centrów danych — SUSE Linux Enterprise Real Time 10. Roczna licencja na SLERT będzie kosztować $2499 USD.

Główna różnica między SLERT a SLES (standardową ofertą Novella dla serwerów, wycenianą na $349 USD rocznie) to — oprócz ceny — niezawodność w najbardziej ekstremalnych warunkach. Aplikacje napisane specjalnie dla tego systemu mogą liczyć na najwyższy priorytet w przypadku operacji wejścia-wyjścia (I/O) bez chwili przerwy.

Novell liczy głównie na klientów w sektorze bankowym i lotniczym, gdzie nawet kilkusekundowe opóźnienie w działaniu może kosztować miliony dolarów (a w tym drugim przypadku nawet życie ludzkie).

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

12 odpowiedzi na „SUSE czasu rzeczywistego”
  1. Awatar cybermaniek
    cybermaniek

    $2499 USD ???? dobrze że przynajmniej dolar jest teraz tani bo jak by 3,50 jak kiedyś to nie wiem nie wiem czy ten Susek odniósł by sukces na polskim rynku 🙂

    pozdrawiam
    cybermaniek

    1. Awatar Moarc
      Moarc

      tani?!? Tani toby był, gdyby kosztował ileś groszy :p

  2. Awatar karwasz
    karwasz

    kilkusekundowe opóźnienie w działaniu może kosztować miliony dolarów

    te kilka sekund są warte na rynku systemów rt znacznie więcej niż te kilka tysięcy…

    1. Awatar neonique
      neonique

      No i płaci się za odpowiednie aplikacje i wsparcie firmy. Bo postawić dowolną dystrybucję i załatać jądro przy pomocy preempt_RT (jak to zrobił Novell) lub RTAI (jak to zrobiłem ja;-) ) może każdy.

    2. Awatar nat
      nat

      przelaczanie z kdm do konsoli tekstowej (Ctrl-Alt-F1) zajmuje
      pod Suse 10.1 prawie 10sekund. cpu = Opteron, 1 GB ram.

      takze niezly postep zrobili, chyle czola

      nat

      1. Awatar neonique
        neonique

        Nie jestem pewien, ale chyba nie skupiali się na usprawnianiu przełączania do konsoli, a operacjach I/O.

      2. Awatar citan
        citan

        A jaki to ma związek ze wsparciem dla wykonania aplikacji w czasie rzeczywistym?

      3. Awatar owczi
        owczi

        @nat: Pisałeś o OpenSuSE, SLES czy o SLERT? SLERTa nie stawia się raczej na biurku. Stawia się w szafach, i robi obliczenia albo przetwarza dane. I raczej nie pod KDE. W systemie czasu rzeczywistego chodzi o to, żeby krytyczny proces zareagował z określonym maksymalnym opóźnieniem niezależnie od tego, czy akurat grasz w quake'a czy odpaliłeś sobie updatedb. A z tą konsolą toś dopiero dowalił. Wliczyłeś czas reakcji monitora na przełączenie rozdzielczości, i skonfigurowałeś porządnie system? SLERT jest tylko zestawem nakładek na SLES. Używam w pracy wersji 1.3, 1.5, 1.6, naprawdę wydajność jest świetna. Wersja finalna powinna się sprawować jeszcze lepiej. Artykuł zresztą sugeruje, że SLERT jest samodzielnym systemem. Ciekaw jestem, jak wypada w porównaniu z QNXem

    3. Awatar pooh
      pooh

      RT nie oznacza, że aplikacja nie będzie miała opóźnień. Oznacza za to, że opóźnienia są przewidywalne i mniejsze od określonego poziomu, niezależnie od obciążenia systemu.

  3. Awatar Gomezio
    Gomezio

    Dodam, że oprócz SLERT, należy wykupić również licencję na SLES.

  4. Awatar WadosM
    WadosM

    Ciekawe czy wyłączyli w jądrze zatrzymywanie pracy systemu w przypadku kernel panic…

  5. Awatar Augusta Dalgleish
    Augusta Dalgleish

    Great post, I will be I look here on a regular basis in the future.

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *