Wiedźmin 3: Dziki Gon pojawi się na Steam OS?

CD Projekt Red to Polskie studio znane na całym świecie głównie z powodu takich gier jak Cyberpunk 2077 oraz Wiedźmin. Do tej pory deweloperzy nie byli chętni do portowania swoich gier na Linuksa, jednak bardzo możliwe, że zmiana tego stanu rzeczy jest bardzo bliska. Marcin Iwiński, jeden z założycieli CD Projekt Red zdradza, że gry nie były portowane z powodu bardzo dużej fragmentacji Linuksa, jednak dzięki platformie Steam OS deweloperzy mogą rozpocząć tworzenie produkcji dla pingwina.

Studio chcąc tworzyć gry dla Linuksa nie może ograniczać się tylko do jednej dystrybucji, lecz do minimum pięciu, co oczywiście podnosi koszty tworzonej produkcji. Steam OS jest na tyle przyjazną platformą, że dany produkt nie tworzy się pod konkretny system operacyjny, ale pod Steam, dzięki czemu użytkownicy innych dystrybucji również mogą pograć w Wiedźmina na swoich ulubionych systemach. Dodatkowo usuwaniem błędów w dużej mierze zajmuje się Valve. Jeżeli coś nie działa po stronie systemu, to w tym przypadku za naprawę odpowiedzialna jest korporacja a nie studio tworzące grę.

Czy Wiedźmin 3: Dziki Gon wyląduję na Linuksie? Tego nie wiadomo, nie podano dokładnej premiery gry, więc wszystko może się jeszcze zmienić. Brawa dla Polskiego studia za rzetelne podejście do klienta. Szkoda, że takich firm z takich podejściem jest bardzo mało na całym świecie.

Źródło

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

2 odpowiedzi na „Wiedźmin 3: Dziki Gon pojawi się na Steam OS?”
  1. Awatar m
    m

    Jaka fragmentacja? Kazda dystrybucja ma kernel Linux, glibc, X.org. Ze niby za koniecznie obowiazkowe uznaja tworzenie paczek dla managera pakietow? A moze gra bedzie usluga systemowa, wiec to istotne, jaki init jest w systemie, albo czy zabezpieczymy to przez SELinux lub AppArmor? 😉

    1. Awatar scx
      scx

      “Jaka fragmentacja? Kazda dystrybucja ma kernel Linux, glibc, X.org.”
      Nie każda. 🙂
      Pomijając dystrybucje przeznaczone na np. routery i skupiając się na desktopowych to chociażby Debian i pochodne (w tym Ubuntu, Mint czy SteamOS) korzystają z eglibc zamiast glibc.
      Poszczególne dystrybucje posiadają różne wersje biblioteki standardowej oraz różne wersje poszczególnych bibliotek o ich nazewnictwie nie wspominając.

      “Ze niby za koniecznie obowiazkowe uznaja tworzenie paczek dla managera pakietow?”
      Generalnie miło byłoby gdyby producent zapewniał przynajmniej pakiet RPM, DEB oraz zwykłe archiwum tar.gz/tar.bz2/tar.xz/itp.

      “A moze gra bedzie usluga systemowa, wiec to istotne, jaki init jest w systemie, albo czy zabezpieczymy to przez SELinux lub AppArmor? ;)”
      Jeśli byłaby możliwość postawienia serwera do gry to jak najbardziej ma to znaczenie. Chociażby Hedgewars dodaje odpowiednią usługę w systemie. Pakiety tej gry dla Fedory polegają na systemd. To jednak nie jest największy problem.

      Tworząc grę dla SteamOS tak naprawdę deweloperzy robią ją pod Steam Runtime (STEAM_RUNTIME) a nie konkretną wersję jakieś dystrybucji. Jeśli dystrybucja jest w stanie uruchomić poprawnie to środowisko uruchomieniowe to poradzi sobie z każdą grą pod nie stworzoną.
      Inna sprawa, że Steam Runtime ma dosyć spore wymagania chociażby jeśli chodzi o wersję biblioteki standardowej przez co instalacja pod EL, SLE czy Debianiem stable bez rozwalania całego systemu jest bardzo problematyczna.

      Jeśli nadal twierdzisz, że absolutnie nie ma żadnych problemów z fragmentacją dystrybucji i tworzeniem pod nie komercyjnego oprogramowania to proszę o przygotowanie paczki Steam pod EL6 (RHEL 6 i klony: CentOS 6, Oralce Linux 6, Scientific Linux 6).
      Oczywiście, nie może ona wymagać wyższych wersji bibliotek niż są w systemie chyba, że będą dostarczone w osobnych pakietach nie kolidujących z tymi w repozytorium dystrybucji i EPEL. Tak więc aktualizacja pakietu glibc nie wchodzi w grę. Możesz za to dostarczyć własną wersję biblioteki standardowej i korzystać z LD_LIBRARY_PATH czy LD_PRELOAD. Jeśli chcesz możesz się także wspomóc się takimi narzędziami jak ELF STATIFIER czy PatchELF:
      http://statifier.sourceforge.net/
      http://nixos.org/patchelf.html
      Nie akceptuję natomiast potworków w stylu chrootowanej Fedory Rawhide.
      Oczekuję, że całość będzie działała stabilnie.
      Jeśli jest tak jak twierdzisz to wykonanie tego nie powinno Ci sprawić najmniejszych trudności. 🙂

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *