Blisko 1/4 reklam wideo oraz 11% reklam wizualnych została wyświetlona przez nieistniejących użytkowników stworzonych przez grupy cyberprzestępcze, które chcą zmarnować miliardy dolarów wydawanych przez korporacje na reklamę cyfrową.
Firm White Ops zajmująca się bezpieczeństwem komputerowym we współpracy z Association of National Advertisers przyjrzała się problemowi cyberprzestępczości skierowanej w stronę reklamodawców. Największy nacisk położono na zbadanie roli botów w odwzorowywaniu ludzkich zachowań i symulowaniu kliknięć na reklamę oraz odtworzeni filmów promocyjnych.
Cyberprzestępcy tworzą fałszywe strony, na których umieszczają reklamy, które następnie wyklikują, zdarza się też, że symulują ruch użytkowników na stronach firm trzecich, by wyłudzić pieniądze od korporacji. Szacuje się, że w przyszłym roku ten proceder przyczyni się do strat w wysokości 6,3 miliarda dolarów.
Od dawna podejrzewaliśmy, że na tym rynku dochodzi do nadużyć – powiedział Bob Liodice z ANA, organizacji reprezentującej setki marek. Nie mamy pojęcia, jaki jest zasięg tego procederu oraz co kieruje tymi, którzy są odpowiedzialni za te działania.
W badaniach uwzględniono 36 członków ANA, w tym takie firmy jak Anheuser-Busch InBev SA, Ford Motor Co Verizon Communications Inc oraz Pfizer Inc. White Ops pomiędzy sierpniem a październikiem przebadała 181 kampanii reklamowych, by oszacować rozmiar strat.
Wyłudzenia zdarzały się przede wszystkim na rynku reklam niskobudżetowych. Ale nieprawidłowości zdarzały się również w segmencie reklam premium i dotykały dużych i cenionych wydawców w sieci.
Zauważyliśmy, że wiele botów znacząco zwiększa oglądalność niektórych witryn– powiedział Michael Tiffany, CEO i założyciel White Ops.
W jednym przypadku White Ops zauważyło, że za 98% wszystkich wyświetleń materiału filmowego odpowiedzialne były roboty internetowe. Stało się tak w przypadku jednej z czołowych stron lifestyle’owych, ale firma nie chce zdradzić, o jaką witrynę chodziło.
Nikt z nas nie podejrzewał, że te boty będą tak skuteczne w imitowaniu zachować wartościowych klientów – dodaje Tiffany.
Wszyscy zachwycali się możliwościami, jakie roztacza reklama cyfrowa, ale niewielu podejrzewało, że na tym rynku może dochodzić do nadużyć na tak dużą skalę. Według Liodice’a raport zwrócił uwagę branży na niezwykle istotny problem, dzięki czemu korporacje będą mogły wdrożyć odpowiednie działania, które ukrócą ten proceder.