Artykuł partnera
Marketing 4p to udoskonalona wersja marketing mixu. Jest popularnie stosowana przez agencje marketingowe i brandingowe oraz firmy projektujące strony internetowe. To nowoczesny i skuteczny sposób wprowadzania nowego produktu lub usługi na rynek. Pomaga zdefiniować opcje marketingowe pod względem ceny, produktu, promocji i miejsca tak, aby Twoja oferta spełniała konkretne potrzeby lub oczekiwania klientów.
Produkt/usługa
Pierwszym elementem marketingu 4p jest produkt. Może być to dobro materialne lub usługa niematerialna. Zaspokaja potrzeby lub pragnienia klientów. Niezależnie od tego, czy sprzedajesz palety i drewniane produkty, czy wynajmujesz luksusowe mieszkania, musisz dokładnie poznać zalety produktu. Zastanów się, co sprawia, że jest wyjątkowy, zanim wprowadzisz go na rynek. Odpowiedz sobie na kilka pytań:
- Czego klient oczekuje od produktu/usługi? Jakie potrzeby ma spełniać?
- W jaki sposób, gdzie i kiedy może używać go klient?
- Jak wygląda? Jak się nazywa? Jak jest oznakowany?
- W jaki sposób odróżnia się od konkurencji?
Miejsce
Specjaliści często twierdzą, że marketing polega na wprowadzeniu odpowiedniego produktu w odpowiedniej cenie, we właściwym miejscu i czasie. Dlatego wybierając strategię marketing 4P, należy ocenić, gdzie jest największa szansa na przekształcenie potencjalnych klientów w stałych. Obecnie, nawet jeśli rzeczywista transakcja nie odbywa się online, głównym źródłem pozyskiwania klientów jest Internet. Warto odpowiedzieć sobie na kilka zasadniczych pytań.
- Gdzie potencjalni odbiorcy szukają produktu lub usługi?
- Jeśli szukają go w sklepie, to w jakim najczęściej? Czy jest to specjalistyczny salon, czy raczej supermarket? A może szukają go przez Internet lub bezpośrednio, za pośrednictwem katalogu?
- W jaki sposób uzyskać dostęp do właściwych kanałów dystrybucji?
- Czy musisz nawiązać współpracę z przedstawicielami handlowymi lub uczestniczyć w targach? Czy e-mail marketing będzie skuteczny?
- Co robi Twoja konkurencja?
Cena
Ustalanie ceny wpływa na wysokość marży, podaży i popytu. Ma też wpływ na wybór strategii marketingowej. W zależności od ceny, produkt i marka mogą wymagać innego pozycjonowania. Na tym etapie również warto odpowiedzieć sobie na kilka pytań.
- Jaka jest cena produktu/usługi?
- Czy ustaliłeś punkty cenowe dla konkretnych produktów lub usług?
- Czy cena jest wrażliwa na klienta? Czy niewielkie obniżenie ceny zapewni Ci dodatkowy udział w rynku, a może będzie niedostrzegalny?
- Jakie zniżki możesz oferować stałym klientom?
Porównaj też swoją cenę do tej proponowanej przez konkurencję.
Promocja
Promocja obejmuje takie elementy jak reklama, public relations, marketing w mediach społecznościowych, e-mail marketing, pozycjonowanie w wyszukiwarkach, marketing wideo. Możesz też skorzystać z wielu innych sposobów. Ważne jest to, aby były skuteczne. Zastanów się:
- Gdzie i kiedy możesz przekazać wiadomości marketingowe do grupy docelowej?
- Czy zamierzasz dotrzeć do odbiorców przez Internet, prasę, radio, telewizję lub billboardy?
- Kiedy jest najlepszy czas na promocję? Czy na rynku masz do czynienia z sezonowością?
- Jak promują swoje produkty/usługi konkurencyjne firmy?
Ten model może pomóc w podjęciu decyzji o wprowadzeniu nowej oferty na rynek. Możesz go również użyć do testowania obecnej strategii marketingowej.