ATI udostępnia sterowniki ze wsparciem dla OpenGL 4.0

Kanadyjczycy najwyraźniej chwycili wiatr w żagle i nie zamierzają odpuszczać. Na dzień przed planowanym oficjalnym debiutem konkurencyjnego modelu karty graficznej NVIDII, wspierającego DirectX 11, ATI opublikowało sterowniki ze wsparciem dla OpenGL 4.0, co stawia go na pozycji pierwszego producenta, który dostarczył implementację tego standardu na rynek.

Sterowniki są dostępne zarówno w wersji dla systemów Windows jak i Linux. Można je pobrać bezpośrednio ze strony AMD.

Pozostaje teraz trzymać kciuki za twórców silnika graficznego Unigine, a w szczególności opartego na nim benchmarku Heaven, aby szybko uzupełnili swoje dzieło o wsparcie dla nowej wersji OpenGL i wykorzystali oficjalne wsparcie dla teselacji w tym standardzie.

Warto też zaznaczyć przy tej okazji, że z formalnego punktu widzenia Linux zaczyna realnie stawać się konkurencyjną platformą dla nowoczesnych aplikacji graficznych wykorzystujących akcelerację sprzętową – w szczególności gier komputerowych. Czas pokaże na ile będzie się w stanie przebić na rynku, choć niedawne ogłoszenie, że usługa Steam zostanie przeportowana na system MacOS X – a co za tym idzie – zacznie korzystać z OpenGL, daje nadzieję, że inne systemy również z czasem mogą uzyskać wsparcie.

Można się domyślać, że publikacja sterowników ATI ma silne podłoże marketingowe, ponieważ Nvidia nie może wydać sterowników OpenGL 4.0, bo nie sprzedaje układów obsługujących ten standard. Dopiero GTX 470 i 480 przyniosą zmianę sytuacji.

Informacja o nowych sterownikach dla kart firmy ATI została opisana równocześnie przez dwóch użytkowników: kwahoo oraz wojtekm, dlatego została złączona w całość.

żadnych reklam, sama wiedza.

Zarejestruj się na BEZPŁATNY NEWSLETTER i raz w tygodniu otrzymuj najważniejsze wiadmości
ze świata IT, nowych technologii i kryptowalut.

Bez reklam.

  1. Awatar Hakim
    Hakim

    No, tak trzymać :D. Porządna firma.

    1. Awatar Paweł
      Paweł

      Taka porządna, że na starsze karty się wypięli. NVidia chociaż ma sterowniki legacy, a ATI ma to gdzieś.

      1. Awatar Jabbas
        Jabbas

        ATI nie wypieła się na starsze karty, tylko sugerują użycie OpenSource'owego sterownika radeon, który nie ma żadnych problemów ze starszymi kartami…

        1. Awatar morsik
          morsik

          Jaaasne. A ja na Xpress 200M dalej nie mam płynności w 3D. Jedyne co mi płynnie działa to Compiz. Nic więcej. Glxgears nawet ma mało fpsów.

        2. Awatar przemo_li
          przemo_li

          Hmm, masz rację z kolei mój kolega ma starszy układ ATI a stery opensource są gorsze (wolniejsze, mniejsza wydajność) co świadczy głównie o marnej jakości sterów ATI (i małym geniuszu sterów do kart które były długo obecne na rynku)

          Teraz ATI/AMD zmieniło podejście i udostępniają specyfikacje układów graficznych 🙂

  2. Awatar trasz
    trasz

    Z formalnego punktu widzenia Linux jest w takiej samej sytuacji, jesli chodzi o bycie platforma do gier, jak kilka lat temu. Jedyne, co sie zmienilo, to „upgrade” sterownikow, dzieki ktoremu sa tak samo aktualne jak pare lat temu.

    1. Awatar Sparrow1
      Sparrow1

      Z formalnego punktu widzenia Windows jest w takiej samej sytuacji, jeśli chodzi o bycie platformą do obliczeń numerycznych, jak kilka lat temu. Jedyne, co się zmieniło, to "upgrade" nazwy systemu do HPC Server, dzięki któremu jest tak samo wydajny jak parę lat temu.

      1. Awatar trasz
        trasz

        @Sparrow1: Windows HPC od innych wersji Windows rozni sie cena – jest tansze, zeby klastry na nim oparte byly bardziej oplacalne. Wydajnoscia sie nie rozni, bo nie ma po co – z technicznego punktu widzenia jest ok i nie ma po co zmieniac.

      2. Awatar el.pescado
        el.pescado

        Tylko ile osób gra a ile osób prowadzi obliczenia numeryczne…

        A co do bycia idealną platformą do gier, to w zasadzie tylko gier brakuje;)

        PS. Piszę to z Ubuntu, żeby nie było.

        1. Awatar Sławek
          Sławek

          @trasz 26 marca 2010 o godz. 12:34: Na Linuksie z technicznego punktu widzenia do produkcji gier też jest OK. Platforma wydajna, wszystkie potrzebne biblioteki są, a grafikę się wytnie. Przecież ludzie ileś tam lat podziwiali taką grafikę, to będą i podziwiać teraz.

    2. Awatar Paweł
      Paweł

      Zmienia się sporo mało czytacie, ja sporo się dowiedziałem i już nigdy więcej w życiu nie zainstaluje systemów Microsoftu u siebie pozdrawiam .

    3. Awatar veel
      veel

      Może zakończę ten temat prostym faktem. Na windowsie bufor klawiatury strasznie kuleje, więc jako platforma do gier ten systemik odpada w przedbiegach.

      Wystarczy wcisnąć 3 lub więcej klawiszy na raz i komputer zaczyna piszczeć, a gra nie otrzymuje już żadnych zdarzeń klawiatury. Ciągle się to zdarza, szczególnie przy FPSach: W do przodu, A/D na strafe, Crtl do kucnięcia, dodaj jeszcze jakieś zbliżenie widoku albo podgląd mapy czy wyników. Klapa.

      Na Linuksie można spokojnie wcisnąć 5 klawiszy, a kolejne będą po prostu odrzucane, ale poprzedio wciśnięte nadal działają. Nie trzeba jak na windowsie puścić wszystkich klawiszy, żeby klawiatura znów zaczęła działać.
      O ile wiem jest też patch (chyba na X, ale nie interesowałem się), zwiększający liczbę jednocześnie naciśniętych klawiszy do teoretycznej nieskończoności. Ale 5 to i tak już sensowna ilość.

      Windows nie jest żadną platformą do gier. Jest po prostu popularnym systemem, więc trudno gry na to nie wypuścić.

      Ale jakościowo windows nie nadaje się do niczego: ani do gier, ani na biurko, ani na serwer, ani do zabudowy. Nadaje się jedynie na śmietnik ewentualnie dla małych dzieci jako zabawka. Takie są fakty.

      1. Awatar skiter
        skiter

        Faktem tez jest ze Linux ma mniej niz 1% i co za tym idzie? Tez sie nie nadaje na gry bo ich nie ma – A jak sa to tylko natywne, te z polek w wiekszosci przypadkow trzeba obchodzic bokiem – Wine.

      2. Awatar kwahoo
        kwahoo

        5 klawiszy to i tak zbyt mało. Żeby zagrać w Mario Kart 64 (pod emulatorem) potrzeba 4 klawiszy na osobę (lewo, prawo, gaz, banan/skorupa) pomnożone przez 4 osoby:)

        1. Awatar Speaktrap
          Speaktrap

          Podłącz pady! Do N64 konieczne =)

          Swoją drogą, przydałaby się jakaś sensowa obsługa padów w stylu XInput na Windzie. Dla niekumatych: odpowiada za obsługę kontrolera Xboxa. Pomysł na windowsa jest taki, że będą profile dla różnych padów, a ikonki (albo Xboxowe, albo Sixaxisowe, albo po prostu numerki, jak jakiś only4pc) będą systemowe, może nawet zależne od wybranego motywu ikonek. Byłoby nieźle, ale ktoś to musi zrobić, a chyba linuksowcy, mimo ogromnej wiedzy programistycznej, nie potrafią pojąć do czego pad służy =B
          Mam nadzieję, że ktoś to przeczyta.

      3. Awatar AdamK
        AdamK

        Małe masz pojęcie na temat jak system operacyjny obsługuje klawiaturę. System nie 'pamięta' wciśnięcia klawiszy, lecz dostaje – i przekazuje aplikacjom zdarzenia takie jak wciśnięcie klawisza/puszczenie klawisza. W ten sposób, można zawsze obsługiwać wszystkie klawisze na raz. Jeśli ci 'piszczy' to masz coś nie tak, albo gra nie nadąża odbierać od systemu zdarzeń.

        1. Awatar marcinsud
          marcinsud

          To wciśnij na windowsie na zwykłej klawiaturze strzałkę w górę, lewy control i zobacz czy strzałka w lewo tez przejdzie. Nie wiem dlaczego, ale nie przechodzi w żadnym nfs, ani colinie. Ponoć nowsze klawiatury to jakoś obchodzą, ale nie interesowałem się tematem.

        2. Awatar trasz
          trasz

          @marcinsud: Ale zdajesz sobie sprawe, ze kwestia jednoczesnie wcisnietych klawiszy to problem sprzetowy? U mnie na przyklad, przy wcisnietych 'a' i 'z', nie zareaguje na 's'. To, o ktore konkretnie znaki chodzi, zalezy od konstrukcji klawiatury.

        3. Awatar _qaz7
          _qaz7

          AdamK – otóż system może pamiętać i buforować stan klawiszy – od tego był/jest właśnie DirectInput czy Raw Input; możesz sobie również sam odczytywać/zbuforować wszystkie klawisze przez GetKeyboardState(..).

          Co do problemów z obsługą klawiszy, to jest to znany problem kontrolerów obsługujących wejście klawiatury, który nie generuje sygnału wciśnięcia niektórych klawiszy w pewnych specyficznych przypadkach.

      4. Awatar trasz
        trasz

        @veel: Ostatni raz widziales Windows gdzies w okolicach Windows 95, prawda? Bo na normalnym Windows nic w trakcie gier nie piszczy. Gram czasem w FPS-y, wciskajac jednoczesnie sporo klawiszy, i wszystko dziala jak trzeba.

        1. Awatar veel
          veel

          Ośmieszasz się, tr*sz.

          Bardzo często miałem to na XPsp3. Na Viście też.
          Na szczęście to było dawno (prawie rok) temu. Teraz mam Linuksa i windows już z dysku wyleciał. Gram w natywne gry i w to, co działa na Wine. Co nie działa to do kosza.

        2. Awatar trasz
          trasz

          @veel: Sa dwie mozliwosci – albo masz cos mocno skopane w sprzecie, albo zmyslasz. Nikt poza toba tego zjawiska nie zaobserwowal, a pare milionow osob w FPS-y pod Windows jednak gra.

    4. Awatar mor
      mor

      Z formalnego punktu widzenia Linux jest w takiej samej sytuacji, jesli chodzi o bycie platforma do gier, jak kilka lat temu. Jedyne, co sie zmienilo, to “upgrade” sterownikow, dzieki ktoremu sa tak samo aktualne jak pare lat temu.

      Dlatego ja nie liczę na to, że któregoś dnia Linux stanie się platformą do gier i nikogo nie dopinguję żeby szybciej zmontował fajną kartę/napisał fajną grę dla Linuksa. Do każdego zadania używam innego systemu: gram na MS Windows 7, pracuję na Mac OS X, serwery stawiam na FreeBSD. I to jest najsensowniejsze rozwiązanie.

  3. Awatar bies
    bies

    Wszystko pięknie ale można prosić o %s/ATI/AMD/g 😉

  4. Awatar Paweł
    Paweł

    Linux to przyszłość gry działają lepiej niż na Windowsie więc Linuxowi wróże lepszą przyszłość niż Microsoftu, Microsoft to nic innego jak tylko marketing reszta to klapa.

    1. Awatar el.pescado
      el.pescado

      Linux to przyszłość gry

      Od 10 lat;)

    2. Awatar km
      km

      Zgadzam się. Przy grach natywnych na Linuksa osiągam większą płynność niż na Windowsie, oczywiście pod OpenGL.

      1. Awatar trasz
        trasz

        @km: Tyle, ze OpenGL pod Windows to swego rodzaju "kompatybilnosc wstecz", a wlasciwie "w bok". Preferowanym API pod Windows jest Direct3D, wiec zeby porownanie mialo sens musialbys porownywac wydajnosc OpenGL w Linuksie z DirectX w Windows.

        1. Awatar km
          km

          "zeby porownanie mialo sens musialbys porownywac wydajnosc OpenGL w Linuksie z DirectX w Windows."

          OpenGL pod windowsem działał nieco lepiej niż sam DirectX, ale nie udało mi się uzyskać takiej samej płynności jak na linuksie. Testowałem UT2004 na GeForce4 przy 1680×1050@75Hz.

        2. Awatar trasz
          trasz

          @km: Dla pelni szczescia powinienes testowac cos wspolczesnego. ;->

        3. Awatar Speaktrap
          Speaktrap

          A jest coś współczesnego?

        4. Awatar marcinsud
          marcinsud

          @Speaktrap Chociażby enemy territory quake wars, jeszcze nie jest takie stare. Niecałe 3 lata na kompach (2 na maku) i 2 lata na konsolach.

        5. Awatar krzabr
          krzabr

          Prawda jest taka że przez piractwo zdecydowana większość gier będzie wydawana dla konsol lub przez przeglądarke internetową za opłatą ….

        6. Awatar Reddie
          Reddie

          @krzabr: a to czemu? Konsola Microsoftu ma ten sam problem.

        7. Awatar marcinsud
          marcinsud

          @Reddie dokładnie jak na razie PS3 się opiera 'piractwu', a mimo tego producenci i tak wolą piracona konsolę microsoftu.

        8. Awatar kumien
          kumien

          Jedynie DirectX za tym przemawia. Na rynku jest więcej programistów -> mniejsze koszty -> większe zyski. Dodatkowo w miarę łatwo przeportować taką grę na PC. Na PS3 nie jest już tak łatwo chociaż możliwości i wydajność jest większa.
          Ja po przejściu GoW III nie zamieniłbym PS3 na nic innego 😀

        9. Awatar pijaczek.openid.pl/
          pijaczek.openid.pl/

          @trasz: Akurat porównanie Dx vs OGL nie wypada korzystnie dla Dx (tzn wypada dzięki słabym sterownikom AMD/Ati dawniej które funkcje Ogl tłumaczyły na Dx i wysyłały do sterowników DX) – na nVidii OpenGL działa wydajniej niż DX (ostatnio na AMD też co mnie bardzo cieszy).
          Teraz porównanie Dx11 i OpenGL to raczej porównanie wielowątkowego dostarczania danych do karty graficznej (Dx11) i małego narzutu czasowego funkcji OpenGL (wielowątkowość ma zmniejszyć stratę DX) – sam jestem ciekaw jak wyjdzie porównanie sterowników nVidii i AMD w Dx i Ogl 4.0 z benchmarku Unigne Heven (najbardziej znany dziś benchmark dx11 który jest reklamą silnika działającego na wielu platformach na Dx i OGL (w tym linux)).

        10. Awatar wojtekm
          wojtekm

          To prawda poziom artyzmu do jakiego doprowadzili twórcy ze Studia Santa Monica swoje dzieło jest ewenementem na skalę "międzyplatformową". Nawet najlepsze pecetowe produkcje póki co mogą jedynie spoglądać z zazdrością na ten tytuł. Trudno uwierzyć jak się w to gra, że można coś takiego stworzyć na sprzęcie sprzed 5-ciu lat, co więcej nawet przeładowane efektami najnowsze produkcje na DirectX 11 nie są tak dopieszczone jak GoW III. Pobili technicznie nawet Uncharted 2 (vide Morfological Antialiasing na Cell-u, wyglądający lepiej od MSAA x16) mimo iż mało kto potrafił to sobie wyobrazić.

    3. Awatar -=Quan=- Dziadek Alz
      -=Quan=- Dziadek Alz

      "Linux to przyszłość gry działają lepiej niż na Windowsie"
      Jeśli już działają, to może i owszem…

      1. Awatar swiftgeek
        swiftgeek

        Przyklad z zycia wziety – Quake4 minimalne wymagania sprzetowe:
        Na xp sie zacina dosc mocno uniemozliwiajac nawet godmode ;]
        Na linuksie mozna podziwiac cos innego od slideshow ale godmode jest na pozniejszych etapach niezbedny.

    4. Awatar Sławek
      Sławek

      Jak wsadzą Linuksa na jakąś kość pamięci do płyty głównej, to to będzie przyszłość w graniu na Piecach. Obecnie firmom w tym przeszkadza głównie ideologia(jak coś będzie otwartego, to pewnie zaraz i większy niedozwolony użytek będzie, itd. ). Z tego względu szybko do tego nie dojdzie.

      1. Awatar Hakim
        Hakim

        Tak się zastanawiam. Przecież producenci mogliby stworzyć LiveDVD z grą. Linuks ładowany z płyty, potem autostart gry. Bez żadnych instalacji. San gry możnaby zapisywać na partycji Windows.

        1. Awatar Sławek
          Sławek

          Stan gry możnaby zapisywać na karcie pamięci lub w sieci. Ewentualnie na wydzielonej do tego partycji.

        2. Awatar tpablo
          tpablo

          LiveCD/DVD jest woolne, co jest szczególnie kłopotliwe dla gier. Ale gdyby instalacja polegała na umieszczeniu "plikopartycji" z grą gdzieś na dysku (problem: trzeba by obsługiwać różne systemy plików), a płytka zawierałaby tylko bootloader który pozwoli uruchomić taką grę… to by mogło działać.

        3. Awatar Sławek
          Sławek

          Ja jednak myślę, że upychając Linuksa w pamięci płyty głównej, zaoszczędzi się czas na rozruch. Umieszczenie systemu na płycie głównej, zamiast płycie CD/DVD ma wyjątkowo istotne znaczenie.

        4. Awatar Hakim
          Hakim

          Nie wiem, skąd ci się wziął pomysł z Linuksem na płycie głównej, zamiast na przykład od razu na dysku twardym.

          Pomysł z LiveDVD został już zrealizowany. Powstał projekt o nazwie SuperGamer. Na stronie http://supergamer.org/ można znaleźć linki do obrazów DVD zawierających zestaw natywnych gier linuksowych.
          Nie sprawdzałem jak to działa, więc nie wiem, czy i jak jest rozwiązany problem z zapisem stanu gry oraz ustawieniami konfiguracyjnymi. Poza tym wiele gier wystarczy uruchomić z domyślnymi ustawieniami, potem kilka szybkich zmian, a wczytywanie stanu gry również nie zawsze jest potrzebne.

  5. Awatar Kwant
    Kwant

    Trzeba dodać, że te sterowniki są w wersji ,,preview''. Czyli nawet nie ,,beta''.

    1. Awatar ufoman
      ufoman

      I tutaj zapuszczasz flamebaita? Get a life.

    2. Awatar Sparrow1
      Sparrow1

      Biorąc pod uwagę, że niedawne sterowniki nvidii z WHQL paliły karty graficzne, nie dramatyzowałbym tak bardzo na Twoim miejscu.

    3. Awatar wojtekm
      wojtekm

      Może nie jesteś tego świadomy, ale ostania wersja "preview" czyli 10.3a jest lepsza niż 10.3 WHQL, te sterowniki są jej rozwinięciem, co można wywnioskować po numerze wersji: 8.712.3.1 (10.3a to 8.712.3).

  6. Awatar masterx
    masterx

    "Sterowniki są dostępne zarówno w wersji dla systemów Windows jak i Linux(*). Można je pobrać bezpośrednio ze strony AMD."

    * za takie sterowniki to ja podziękuję…

    1. Awatar wojtekm
      wojtekm

      Zainstalowałeś, czy tak tylko trolujesz dla formalności?

      1. Awatar veel
        veel

        "Troluje" z doświadczenia.

        1. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Czyli doświadczony troll.

        2. Awatar masterx
          masterx

          nie oszukujcie samych siebie – wszyscy wiemy jakiej jakości panowie od amd/ati sterowników pod linux-a nam dostarczają. darujcie sobie.

        3. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Ale ja ich używam na co dzień. Compiz + OpenGL + OpenCL chodzą bez zarzutu. Co znamienne, większość pierwszych implementacji programów w OpenCL, jak choćby
          http://davibu.interfree.it/opencl/smallptgpu/smal…
          było implementowane właśnie na Linuksie i sterownikach od ATI.

          Mam wrażenie, że większość "niezadowolonych" używało sterowników od ATI ostatni raz dwa lata temu, albo jest to typowy problem z problemem:
          http://www.techfanatyk.net/problematyczny-problem…

  7. Awatar Artur Maciąg
    Artur Maciąg

    Tak, mają OpenGL 4 a nie mają jeszcze wsparcia dla xorg-server 1.7

    1. Awatar kwahoo
      kwahoo

      Podobno jednak mają http://www.phoronix.com/forums/showpost.php?p=119…

      1. Awatar Artur Maciąg
        Artur Maciąg

        Nie działa. Za to 10.4 beta już tak. Nareszcie mogę cieszyć się HD5850.

        1. Awatar moher
          moher

          I do czego używasz tego potworka pod Linuksem?

        2. Awatar Artur Maciąg
          Artur Maciąg

          Właśnie się zastanawiałem jakby go tu przetestować. Na razie zostaje kostka z compiza 😉

        3. Awatar moher
          moher

          Jeśli nie masz na tym komputerze Windowsa do gier, to ta karta to dosyć spory overkill. Chyba, że bawisz się Stream/OpenCL.

        4. Awatar Artur Maciąg
          Artur Maciąg

          Na moim sprzęcie systemów ci dostatek

  8. Awatar sadi
    sadi

    Sytuacja z grami pod Linuksem wydaje się iść naprzód, choć postępuje to bardzo powoli. Dla przykładu pomiędzy sterownikami obecnymi, a powiedzmy sprzed 5 lat jest przepaść. Duże postępy ma na koncie też Wine, który awansował od ciekawostki (jeszcze parę lat temu) do rangi czegoś naprawdę użytecznego. Jeśli mówimy jednak o grach natywnych, to od lat stoimy mniej więcej w tym samym miejscu. Co musiałoby się stać, żeby to się zmieniło? Linux musiałby mieć większą popularność, wtedy producenci gier dostrzegliby dla siebie ciekawy rynek, na który zaraz by się rzucili. Przykład Maca pokazuje jednak, że wcale nie jest to takie łatwe. Z drugiej strony przykład konsol pokazuje, że jak się chce, to można wydawać gry na kilka zupełnie różnych platform. Inną opcją byłaby przewaga techniczna Linuksa. Już teraz wiele rzeczy pod Linuksem chodzi szybciej, niż pod Windowsem. Gdyby okazało się, że gry mogą chodzić pod Linuksem szybciej, to mogłoby to pociągnąć za sobą jakieś zmiany. Tyle, że różnica musiałaby być dość duża, inaczej nikomu nie będzie się chciało kombinować (czyt. nie będzie się opłacało). Tak szczerze mówiąc, to nie wierzę, że stanie się któraś z tych rzeczy, nie w ciągu najbliższych kilku lat. Choć moje rozważania mogłyby być zmieszane z błotem, gdyby okazało się, że wyjdzie Steam na Linuksa (trzymam kciuki, choć mocno w to wątpię). Miałby on szansę zostać kamykiem, który rozpocząłby lawinę. To co jest pocieszające, to fakt, że z pewnością wiele firm bacznie obserwuje Linuksa pod kątem "jakby tu zarobić na tym praktycznie pustym rynku?". Jestem pewien, że gdy tylko taka możliwość się pojawi, to ktoś ją wykorzysta – tak działa rynek.

    1. Awatar skiter
      skiter

      Mysle ze mozliwosci jest calkiem sporo, ale brakuje mentalnosci ludzi, nie wiem nie znam sie na biznesie, ale jak sobie pomysle np tak:

      "Zrobie gre na Linux, super, zaplace programistom, reklame etc … i teraz uwaga wdam gre za powiedzmy 100zł, pytanie ile ludzi kupi, i problem chyba najwiekszy – kasa zainwestowana w 'produkt' musi sie zwrocic. Do tego dochodzi 'fork' gry, przeco pliki juz sa brakuje tylko tzw EXE. Ja wywale gruba kase, a ktos sobie 'zrobi kopie' tylko ze za darmo, wiec inwestycja idzie w dol. Jeszcze ludzie zajmujacy sie OS, czy licencjami GNU, nie beda zadowoleni z 'zamknietej gry'."

      Patrzac na realia ile ludzi uzywa np Nero pod Linuxem? Prawda sa inne programy, wiec sa tez inne gry! Skora sa inne gry to pozostaje:

      – Albo je pooprawic i miec 'cos fajnego dla mas!'
      – Napisac taka gre ze UBISoft, i reszta bandy bedzie plakac …

      Zadne z tych rozwiazan nie jest realne, bo kazdy sobie rzepke skrobie, 10 tys gier i zadna nie nadaje sie na dluzej niz 2 tygodnie.

      1. Awatar megaloman
        megaloman

        gry nie trzeba pisać oddzielnie dla linuksa i oddzielnie dla windows – wystarczy napisać grę w oparci o platformę OpenGL, a nie DirectX oraz jakieś sensowne bibilioteki (np. qt) i problem z głowy. no może nie do końca, ale core gry pisane byłoby raz, niewielkim nakładem pracy można by przenieść grę na inne platformy.

        problemem jest tutaj fakt, iż większość producentów gier uzależniło się od platformy DirectX, która dostępna jest tylko na platformie Windows.

        1. Awatar trasz
          trasz

          @megaloman: Chyba wszystkie popularne silniki gier sa pisane pod katem obslugi roznych platform. Wiec nie, nie jest to problemem.

      2. Awatar marcinsud
        marcinsud

        Nikt ci nie zrobi forka zamkniętej, gry a takie są na linuksa i jakoś tam się sprzedają.

        Wracając do tego, że gra nie starczy na więcej niż 2 tyg, to patrząc po tym co się dzieje teraz na rynku to gry nie starczają na 10 h nawet i piszę o pełnoprawnych milionowych tytułach na konsole i windows, a co tu gadać o 2 tygodniach. Czasy TES3 i Tormenta bezpowrotnie minęły.

  9. Awatar mangoo
    mangoo

    Czy ten sterownik obsluguje w koncu X.org 7.5?

  10. Awatar Paweł
    Paweł

    Polecam bardziej fachowe artykuły o Linuxach a nie popularne portale o tej tematyce sporo się dowiecie i głupoty co nie którzy przestaną pisać pozdrawiam i zapraszam do lektur.

    1. Awatar X
      X

      Wiem, że to "onetowa" uwaga, ale już któryś z kolei raz czytam Twojego posta od którego pękają oczy, więc zaryzykuję propozycję: zastanów się nad jakąś lekturą poruszającą temat interpunkcji.

  11. Awatar _qaz7
    _qaz7

    a ktoś będzie chciał grać w gry natywne dla linuksa jeśli dostanie binarkę bez źródeł ?

    1. Awatar Mateusz
      Mateusz

      Niemal każdy?
      Jest chyba jednak spora różnica między zamkniętymi sterownikami, a zamkniętymi aplikacjami użytkowymi.

      1. Awatar skiter
        skiter

        Np? To ze ktos mi rzezbi po sprzecie fizycznie, jest zle, ale jak gra jest zamknieta jest ok?

        1. Awatar bies
          bies

          Jedno jest w kernel mode drugie w user. Czyli (pomijając luki) od zamkniętej gry możesz odseparować się uprawnieniami. Od zamkniętego sterownika nie bardzo.

        2. Awatar trasz
          trasz

          @bies: Gdyby Linux zaczal miec jakies znaczenie na rynku gier, pojawilaby sie potrzeba porzadnego punkbustera. Ktory wymagalby tego samego, co w Windows, czyli pelnego dostepu do wszystkiego.

        3. Awatar bies
          bies

          Gram sobie ostatnio w Bards Tale (to nowsze, nie na DOS-a). Nie wymaga PB. Ale to nieważne.

          Ważne jest, że Twoja uwaga nic nie zmienia: PB działający w KM jest równie niebezpieczny jak sterownik. Zatem? O co chodz? Na pewno to było do mnie?

    2. Awatar marcinsud
      marcinsud

      Normalnie kup jakąś grę na linuksa to zobaczysz jak się gra. Polecam shadowground fajnie wykosić paru kosmitów po ciężkim dniu.

      1. Awatar _qaz7
        _qaz7

        ja nie gram w gry – wiec nie kupie ani na winde, ani na linuksa.

        1. Awatar marcinsud
          marcinsud

          to co cie tak obchodzi jak się uruchamia programy na linuksie bez kodu źródłowego?
          Uruchamia się tak samo, dla przeciętnego 'zjadacza gier' nie ma różnicy to czy kod jest zamknięty czy otwarty.

        2. Awatar _qaz7
          _qaz7

          nie tyle obchodzi ile ciekawi jak ludzie 'żyjący w kulturze open source' zapatrują się na korzystanie z zamkniętych produktów.

          A ciekawość wynika stąd -> jeśli dyskomfort psychiczny mogą sprawiać zamknięte sterowniki do kart graficznych, to jak jest z zamkniętymi grami ?

        3. Awatar marcinsud
          marcinsud

          na to pytanie ci nie odpowiem, ponieważ mi zamknięty soft nie przeszkadza, a korzystam z linuksa/gnome bo jest dla mnie wygodne.

  12. Awatar Gunther
    Gunther

    Klient ze mnie żaden. Kupuję najwyżej jakieś 1-2 gry rocznie, bo nie mam czasu na granie. Ale gdyby tylko Wiedźmin2 wyszedł na Linux (co oczywiście się nie stanie), byłbym w stanie wydać nawet odrobinę więcej i kupić właśnie na tę platformę. Z wielką niechęcią włączam posiadane (legalne) Windowsy…
    A propos – od lat jestem wierny NVidii, więc mam pytanie: czy karty ATI w końcu działają pod lin? Bo jak ostatni raz miałem z nimi kontakt jakieś 2 lata temu, to było z nimi jak z Radiem Erewań: niby działały, ale nie do końca.

    1. Awatar Jabbas
      Jabbas

      Problemy były i pewnie są (nie wiem, nie używam) ze sterownikami od ati. sterowniki opensourceowe działają bez problemów i są nawet wydajniejsze w pewnych miejscach -> patrz phoronix

      1. Awatar megaloman
        megaloman

        sterowniki open source nie działają bez problemów – np. ciągle są problemy z wydajnością efektów 3d w compiz.

        1. Awatar marcinsud
          marcinsud

          bo ludzie pisząc o tych sterach zapominają dodać na jakiej karcie co działa i jak.

    2. Awatar wojtekm
      wojtekm

      Ano działają mniej więcej tak: http://www.phoronix.com/scan.php?page=article&amp…

      Jak widać nic już im do konkurencji nie brakuje (wręcz przeciwnie).

      1. Awatar kwahoo
        kwahoo

        W tym linku HD4850 jest wyraźnie szybszy niż 9800GTX, czyli proporcje "windowsowe" zostały zachowane..

        1. Awatar wojtekm
          wojtekm

          Jakie sterowniki taka wydajność. 😛

    3. Awatar kwahoo
      kwahoo

      Ja mogę tylko powiedzieć, że integry ATI działają bez problemów. Na temat rozwiązań dyskretnych nic nie wiem.

      1. Awatar Konon
        Konon

        To ja mam jakiegoś pecha, bo bez sterów ati na 24-calowym monitorze podłączonym przez dvi "czarność" widziałem (dsub działał normalnie). Po instalacji fglrx-ów problem zniknął, ale i tak nie jest najlepiej. Z włączonym compizem nie da się pracować – problemy z flashem itp.

  13. Awatar szczuro
    szczuro

    przed kupowaniem natywnych zamkniętych gier na linuksa powstrzymuje mnie tylko jedno "że ich prawie nie ma"
    co prawda to casual ale polecam do analizy:
    http://2dboy.com/2009/10/26/pay-what-you-want-bir…
    dwa szybkie wnioski z 2 i 3 wykresu:
    – rynek graczy na linux to chyba jednak nie 1%
    – linuxowcy płacą więcej 🙂
    i trzeci pośredni to że windows ma 90% rynku to nie znaczy że te 90% gra

    1. Awatar trasz
      trasz

      @szczuro: Tyle, ze "indie games" to specyficzny segment rynku, z ktorym wiekszosc graczy w ogole nie ma kontaktu. W przypadku "normalnych" gier Linux mialby pewnie nawet mniej niz jeden procent.

      1. Awatar szczuro
        szczuro

        trasz: ale to tylko twoje przypuszczenia 😉

  14. Awatar kwahoo
    kwahoo

    psss
    Na Nvision są wyniki testów GTX480 (pomimo NDA) http://nvision.pl/Oto-oficjalne-wyniki-GeForce-GT…

    1. Awatar marcinsud
      marcinsud

      trochę nie wyszło nvidii o ile te wykresiki są prawdziwe.

      1. Awatar kwahoo
        kwahoo

        Jest już test na PCLab. Tylko w Stalkerze i Metro 2033 (DX11) GTX480 jest szybsze od Radeonów. W reszcie ~wydajność 5870…

        1. Awatar moher
          moher

          To dziwne, bo na zagranicznych serwisach GTX480 plasuje się w większości testów pomiędzy 5870 a 5970 i często jest bliżej tego drugiego.

  15. Awatar fatino
    fatino

    Co do gier na linuksie. Kupiłem ETQW i się zawiodłem. Bardzo zawiodłem. Gra działa po prostu koszmarnie. Nie mam jakiegoś tam starego sprzętu. Wydajność gry jest nie do przyjęcia. Nawet na najmniejszych detalach da się grać ale pro w tej grze raczej nie zostane mając takie spadki fpsów. Dla porównania Savage 2, gra która ma piękną grafe działa u mnie dużo lepiej i gra się przyjemniej.

    1. Awatar kwahoo
      kwahoo

      To niemożliwe. Co to za sprzęt? W niskich rozdziałkach (ale średnich detalach) to ETQW nie robi wrażenia nawet na mojej integrze… Działą tak samo jak wszelkie Kwaki i Dumy na id Tech 4.

      1. Awatar fatino
        fatino

        Może trochę przesadziłem ale jestem przyzwyczajony do wysokiego poziomu fpsów. Athlon 5200+ Geforce 7300GT 615@1630 2GB Ram. Doom 3 na wine lepiej chodził, co jest trochę dziwne. Mógłby wyjaśnić mi ktoś ograniczenie fpsów do 60? Żeby zwiększyć limit trzeba się bawić w jakieś różne typy renderowań czy czegoś ale wtedy jest jeszcze gorzej, zauważalne są jakieś zacięcia co jakiś czas.

        1. Awatar km
          km

          "Mógłby wyjaśnić mi ktoś ograniczenie fpsów do 60?" masz włączony vsync.

          Ograniczenie polega na renderowaniu tylu klatek z jaką częstotliwością odświeżania pracuje monitor. Masz 60Hz, to dostajesz maksymalnie 60fps, masz 75Hz to odpowiednio 75fps, itp.

        2. Awatar kwahoo
          kwahoo

          @fatino
          7300GT ma tylko 4VS i 8PS, więc tu jest piesek pogrzebany.
          Nie wiem jak z ETQW, ale starsze gry id pozwalały na różne "tricki" przy fps>60.

        3. Awatar sadi
          sadi

          Ja może nie jestem jakimś pro graczem, ale po co ci więcej, niż 60 FPS?

        4. Awatar Konon
          Konon

          Jak to po co? Nie wkurza Cię jak żarówki migają? ;D

  16. Awatar Grawer
    Grawer

    Unigine Heaven
    Ati 4770
    W7 wynik 654
    Slackware Current 2.6.33ck fglrx-8.712.3.1 wynik 135
    Gentoo standart trawa krzaczki błędy wyświetlania praktycznie tylko zielone prostokąty Ati 9.11 wynik 369.

  17. Awatar Nihilista
    Nihilista

    Stan gry to mały pikuś, ale wymiana optyki w dvd lub kupno nowego dvd to raczej nikogo nie zadowala.Ja wolę ja gra jest na dysku twardym.No chyba że Livedvd umożliwi tak jak stan nagranie całej gry na dysku twardym.

  18. Awatar Raffael
    Raffael

    Mój HD4670 ładnie śmiga na Linuksie na sterownikach ATI, problem mam tylko z odtwarzaniem filmów HD zaś w grach na full detalach w rozdzielczości 1600×1200 pracuje super płynnie.

    Szkoda, że ATI ładuje już tylko w ulepszanie sterowników i dodatków do HD5xxx, trzeba było poczekać i kupić HD5670, no trudno.

  19. Awatar male masturbation toy
    male masturbation toy

    I read blogs every day, for all sorts of reasons, but I turn to blogs especially when I want to hear alternative viewpoints.

  20. Awatar Zauberer für Betriebsfeier als Unterhaltung
    Zauberer für Betriebsfeier als Unterhaltung

    magical information on this post! performer doing Zauberei says thank you! I found the informations I wanted to read.

  21. Awatar Ballontiere
    Ballontiere

    Perfectly indited articles , Really enjoyed looking at .

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *