Alexander von Gluck znany z prac nad sterownikiem Radeonów HD w Haiku, zwrócił się na liście mailingowej biblioteki funkcji graficznych Mesa 3D, o wsparcie Haiku w głównej linii rozwojowej Mesy. Haiku już teraz korzysta z bardzo zmodyfikowanej wersji Mesa 7.4.4. Mesa 7.4.4 została wydana w połowie 2009 roku.
Deweloperzy Haiku mają świadomość, że aktualizacja Mesy 7.4 do 7.11, 7.12, lub 8.0 będzie bolesna. Ale mają nadzieję na dodanie specyficznych dla Haiku patchy do Mesy, co spowoduje, że ta aktualizacja będzie mniej pracochłonna. Poprawki jakie mają zostać dodane zostały przedstawione w tej wiadomości.
Brian Paul zareagował z entuzjazmem na tę propozycję dodania specyficznych dla systemu poprawek, przy czym muszą być one dodane w ten sam sposób jak dla innych systemów.
Najczęściej Mesa 3D jest kojarzona z Linuksem, ale jest też wykorzystywana w innych systemach takich jak Solaris, BSD, Android, Windows, OS2, BeOS, Mac OS X, etc. A nawet została przeportowana na Arosa.
Póki co nie znaleziono dewelopera który podjął by bounty warte 2000$, mające na celu przeportowanie Gallium 3D( i związane z nim zależności jak GEM i zarządzanie pamięcią TTM) do Haiku. Także wstępne prace nad Gallium 3D i nowym stosem 3D nie doszły do skutku.
W ramach dalszej wymiany wiadomości Alexander von Gluck, poinformował deweloperów Mesy, że na razie jest zainteresowany wsparciem kart graficznych Intela i Radeonów HD, ale nie żadnymi sterownikami dla niewspieranych już kart graficznych. Twórcy Haiku wykonali już część pracy związanej z przestrzenią jądra sterownika graficznego Radeon HD i przestrzenią użytkownika karty graficznej “accelerant”( które wykorzystuje renderer OpenGL/3D), w tym mapowanie pamięci karty graficznej. Accelerant odpowiada za to, że system operacyjny bądź program korzysta z karty graficznej, np. rozdzielczość, głębia kolorów, etc. W Haiku sterownik karty graficznej ze względu na stabilność i zapewnienie szybkości jest podzielony na dwa odseparowane komponenty, kernel driver component i user space accelerant.
Ciekawe jest to, jak będzie wyglądało wykorzystanie Mesy w Haiku, mając a uwadze to, że w BSD i Solarisie sterowniki graficzne są w bardzo złym stanie.
Dodaj komentarz