Zasoby Internetu są ogromne, a ich porządkowaniem zajmują się wyszukiwarki internetowe, które tworzą indeksy napotkanych stron. Wyszukiwarka internetowego giganta – Google chce iść o krok dalej, ponieważ wdraża mechanizmy sztucznej inteligencji, aby serwowane wyniki były jeszcze bardziej dopasowane do naszego zapytania.
Ten postęp możemy zobaczyć na co dzień korzystając z wyszukiwarki. Zapewne nie raz odpytywaliśmy wyszukiwarkę o pogodę, ulubiony film czy ulubionego aktora – najczęściej wtedy otrzymywaliśmy informacje wprost z wyników wyszukiwania. To właśnie ta część wyszukiwarki jest obecnie najbardziej rozwijana.
Na początku elementem rozszerzonym wyników wyszukiwania był Graf Wiedzy (Knowledge Graph), wyświetlany zazwyczaj obok właściwych wyników wyszukiwania. Od niedawna działają również odpowiedzi rozszerzone – Rich Answers, które wyświetlane są w boksie nazywanym Answer Box. Wymienione funkcje dopełnia uruchomiony na początku 2015 roku moduł sztucznej inteligencji RankBrain. Ma on na celu identyfikowanie intencji szukającego i serwowaniu dla niego jak najlepszych wyników.
Możliwości wymienionych ulepszeń wyszukiwarki Google możemy poznać z infografiki – kliknij, aby powiększyć:
Jak widzimy wielu informacji dowiemy się wprost z wyników wyszukiwania bez przechodzenia na zewnętrzne strony internetowe. Prezentowane informacje są zwarte i konkretne – czyli takie jakich najczęściej potrzebujemy na szybko. Wyszukiwarka poprawnie identyfikuje nasze zapytania i wyświetla nawet złożone odpowiedzi – prezentują to chociażby cztery ostatnie przykłady wyników dla anglojęzycznych wyników wyszukiwania.
Jest to duże ułatwienie dla nas, jako użytkowników, którzy szukają informacji w sieci. Jednak nie można zapominać, że innym powodem wprowadzenia tych ułatwień jest chęć zatrzymania użytkownika w usługach powiązanych z Google. Już teraz na dużą liczbę zapytań jako sugerowany wynik wyświetla się film opublikowany na YouTube.
Kolejny aspekt to również znaczące zmniejszenie oglądalności serwisów, które do tej pory odwiedzaliśmy, aby sprawdzić chociażby pogodę czy informacje o filmie.
Jak dalej rozwinie się ta technologia i jak przyczyni się do rozwoju asystentów wyszukiwania na urządzeniach mobilnych? Wiemy przecież, że Google intensywnie rozwija swoją usługę Google Now, która ma być asystentem naszego codziennego życia, obsługiwanym za pomocą mowy. To właśnie przy wyszukiwaniu mobilnym jest największa potrzeba szybkiego uzyskania informacji i to właśnie tutaj możemy się spodziewać największych rewolucji już wkrótce.