Artykuł partnera
Migrację biznesu do Internetu obserwujemy już od dłuższego czasu. Umożliwia to prowadzenie interesów praktycznie przez całą dobę, tydzień, miesiąc i rok – bez chwili przerwy. Obecna sytuacja pandemii koronawirusa spotęgowała ruchy migracyjne biznesu do sieci, które wciąż przybierają na intensywności. Czy jest to dobry kierunek i jakie są prognozy?
Czynniki przenoszenia działalności do Internetu
Wykorzystanie Internetu w działalności gospodarczej zaczęło się rozwijać w zasadzie od początku istnienia sieci ogólnoświatowej. Dynamika rozwoju nowoczesnych technologii znacznie przyspieszyła tempo przepływu informacji i szybkości połączeń. Ponadto na upowszechnienie zastosowania Internetu w biznesie mają wpływ następujące czynniki:
- Ciągły wzrost poziomu jakości usług związanych z nowoczesnymi technologiami
- Coraz niższe opłaty za Internet
- Coraz szersze możliwości marketingu internetowego
- Egalitaryzm w sieci – wszystkie firmy mają równe możliwości skutecznego konkurowania na rynku, także małe i mikrofirmy
- Upowszechnienie i szerokie wykorzystywanie nowych technologii.
Media elektroniczne często mają kluczowe znaczenie w łączności, handlu i usługach. Współczesny świat biznesu jest całkowicie różny od tego, z jakim mieliśmy do czynienia jeszcze około 20 lat temu. Popularyzacja tabletów, smartfonów i coraz to bardziej nowoczesnych urządzeń spowodowała również zmiany w relacjach biznesowych, tak B2B, jak i B2C.
Czy przenieść działalność do sieci
Koronawirus sparaliżował działalność wielu firm. Właściciele tych, które mają możliwość funkcjonowania w Internecie, z powodzeniem zastosowali takie rozwiązanie. Co więcej, okazuje się, że można z niego korzystać również tam, gdzie na pierwszy rzut oka wydaje się to niemożliwe.
Przykładem jest szkoła jazdy samochodem. Wiadomo, że nikt nie nauczy się jeździć bez praktyki. Można jednak prowadzić online zajęcia z teorii i nawet przeprowadzać egzaminy teoretyczne. Paradoksalnie, można wykorzystać czas pandemii i ograniczania kontaktów poprzez organizowanie transmisji na żywo i tworzenie webinarów. Szkoła jazdy może oferować zajęcia, także odpłatnie, a następnie np. zastosować system rabatów na zajęcia praktyczne, które będą się odbywać po cofnięciu ograniczeń. Jest to dobra metoda pozyskiwania nowych klientów.
Bez klientów nie istnieje żaden biznes, a w czasach pandemii odbiorcy preferują zakupy internetowe, w związku z czym przeniesienie firmy do sieci powinno być potrzebą chwili dla każdego przedsiębiorcy. Najłatwiej mają sklepy, dla których istnieje sporo platform, mniej lub bardziej rozbudowanych i wspierających zarówno sklep, jak i obsługę klienta (różne sposoby płatności, dostawy, możliwość zwrotu towaru po 30 i więcej dniach, itp.). Wyjście naprzeciw oczekiwaniom klientów możliwe jest również dla firm nie sprzedających usług i towarów w sieci, ale posiadających wysokiej jakości stronę internetową z informacją o świadczonych usługach, takich jak np. wynajmowane kontenery na gruz czy wywóz odpadów pobudowlanych.
Jak przenieść biznes do Internetu
„Przeprowadzka” do sieci nie jest zbyt skomplikowana, aczkolwiek wymaga szeregu działań, o których należy pamiętać.
- Po pierwsze konieczne jest założenie profilów firmy w mediach społecznościowych (Instagram, LinkedIn, Facebook) i regularne zamieszczanie wpisów. Zależnie od branży, może być ich więcej lub mniej. Warto założyć własną grupę tematyczną lub dołączyć do istniejącej. Oczywiście profile firmowe muszą być zintegrowane ze stroną internetową firmy
- Ustawienie reklam tak, aby były one widoczne jedynie dla osób, które mogą stać się klientami firmy. Funkcjonuje tu niezbyt fortunne określenie tego działania – targetowanie, które jednak oddaje jego sens. W ten sposób oferta obejmująca maszyny sprzątające trafi do osób poszukujących w sieci informacji i produktów związanych z utrzymaniem czystości, a nie np. do młodych chłopców zainteresowanych piłką nożną.
- Umieszczenie biznesu zgodnie z przeznaczeniem oferowanego produktu lub usługi. Należy wybrać taką platformę społecznościową, na której można znaleźć grupę docelową. Jeżeli biznes dotyczy np. produktów luksusowych (samochody wysokiej klasy, czy choćby markowa odzież i kosmetyki), warto przenieść go do LinkedIn, z którego korzystają często osoby na wysokich stanowiskach w korporacjach lub większych firmach. LinkedIn jest również odpowiedni dla firm związanych z architekturą i budownictwem, oferujących projekty domów w segmencie premium. Natomiast sprzedaż ubrań z secondhandu lepiej umieścić na Facebooku, a gadżety dla młodzieży – na młodym, ale prężnie rozwijającym się TikToku.
Biznes w Internecie – plusy i minusy
E-biznes ma bardzo wiele zalet, a wśród nich można wymienić następujące:
- Brak ograniczeń współpracy (głównie geograficznych) – można pozyskiwać klientów i współpracować z podmiotami gospodarczymi na całym świecie
- Niskie koszty rozruchu e-biznesu, brak kosztów lokalowych, magazynowych, niskie koszty pracownicze
- E-marketing jest znacznie tańszy od tradycyjnego, służącego promocji firmy. Jest też równie skuteczny. Jest to istotna przesłanka przeniesienia biznesu do sieci.
- Łatwość dostosowania się e-biznesu do zmian uwarunkowań rynkowych (zmiana profilu działalności, asortymentu sprzedaży, itp.)
- Znacznie mniejsze straty w przypadku upadłości firmy internetowej niż stacjonarnej
- Dużo większe możliwości podejmowania nowych form współpracy z innymi podmiotami gospodarczymi w Internecie
- Możliwość pracy 24 godziny na dobę niezależnie od aktualnej lokalizacji; wprawdzie zależy to od obszaru i formy działalności, jednak biznes internetowy daje większą elastyczność i swobodę działania od stacjonarnego.
Wśród wad e-biznesu można wyliczyć następujące:
- Dość długotrwały proces budowania relacji z klientami, którzy szukają w sieci opinii klientów
- Ostra konkurencja na rynku internetowym, wymagająca stworzenia właściwej strategii, która ma zachęcić klientów do firmy. Jest to trudne szczególnie w branżach, w których firmy internetowe mają już wieloletnie tradycje i stałych klientów
- Nie każda branża umożliwia całkowite przeniesienie działalności do Internetu; niektóre dają możliwość częściową, inne nie dają żadnej
- W okresie pandemii mogą wystąpić problemy z fizycznym dostarczeniem zamówionego towaru, co może wiązać się z dodatkowymi kosztami.
Działania rządowe i unijne na czas pandemii – perspektywy
W kwietniu bieżącego roku odbyła się w Ministerstwie Funduszy i Polityki Regionalnej konferencja pod przewodnictwem minister Małgorzaty Jarosińskiej-Jedynak na temat projektu pt. „Przenieś swoją firmę do Internetu”. Projekt powstał w związku z pandemią koronawirusa i na czas jej trwania, który jest wciąż nieokreślony.
Minister podkreśliła, że egzystencja małych i średnich przedsiębiorstw jest mocno zagrożona i zachęcała do wykorzystywania nowych technologii, aby przywrócić im normalne funkcjonowanie. Oceniła, że e-commerce może w tym wydatnie pomóc i zapewniła, że firmy mogą także otrzymać w tym celu wsparcie ze środków Unii Europejskiej, Banku Gospodarstwa Krajowego, Agencji Rozwoju Przedsiębiorczości i Polskiego Funduszu Rozwoju.